گنبدکاووس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان سگ و گربه را عامل اصلی حیوان گزیدگی در استان دانست و گفت: آمارها نشان دهنده افزایش ۱۵ درصدی حیوان گزیدگی در استان است.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی هاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در فصل بهار امسال که آخرین آمار حیوان گزیدگی در گلستان گردآوری شد، پنج هزار و ۷۳۳ مورد حیوان گزیدگی ثبت شد که در مقایسه با چهار هزار و ۸۶۶ مورد مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

وی بیشترین گزش در این مدت را مربوط به گالیکش، کردکوی، کلاله و گنبدکاووس دانست و افزود: موارد گزش در مناطق روستایی کمی بیشتر از مناطق شهری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ مورد ابتلا یا مرگ ناشی از بیماری هاری انسانی در استان مشاهده نشده است،

شبیهی بیان کرد: ۲۳ مرکز درمان هاری به صورت شبانه روزی در گلستان فعال است.

وی آموزش مردم و گروه‌های در معرض خطر حیوان گزیدگی مانند دامداران و کشاورزان، چاپ و توزیع تراکت بهداشتی، بنر و پارچه نویسی در خصوص حیوان گزیدگی و بیماری هاری، پیام رادیویی و تلویزیونی با موضوع راه‌های پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی، برگزاری نشست‌های آموزشی برای ادارات و آموزش عمومی در فضای مجازی را از مهمترین فعالیت‌های آموزشی با هدف کنترل هاری و حیوان گزیدگی در استان برشمرد.

طبق اعلام کارشناسان، تجهیز مراکز شبانه‌روزی هاری و تامین واکسن و سرم مورد نیاز، انجام واکسیناسیون هاری، اقدامات اولیه مانند شستشوی زخم، تزریق واکسن کزاز و پیگیری موارد تاخیر حتی مراجعه به بیمارستان، منزل یا محل کار فرد حیوان گزیده، واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب‌دار به شعاع سه تا پنج کیلومتر در اطراف کانون‌های مثبت توسط دامپزشکی و واکسیناسیون افراد در تماس حیوان هار، انجام مجموعه اقدامات در شناسایی موارد مشکوک به هاری در انسان و گرفتن نمونه پوست و مو در فرد زنده و نمونه گیری از حیوان مشکوک به هاری توسط دامپزشکی و نظارت بر دفن بهداشتی لاشه‌ها با نظارت مرکز بهداشت از مهمترین راهکارهای پیشگیری و درمان حیوان گزیدگی و هاری محسوب می‌شود.

همچنین تشکیل جلسه با اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در مراکز خدمات جامع سلامت در کانون‌های مثبت هاری اعلام شده توسط دامپزشکی، بازدید از مراکز تهیه، نگهداری و توزیع دام و قلاده گذاری سگ‌های خانگی هم از جمله فعالیت‌های برون بخشی مرکز بهداشت گلستان برای کنترل هاری و حیوان گزیدگی است.

بهترین راه پیشگیری از حیوان گزیدگی اجتناب از نزدیک شدن به سگ‌های پرسه‌زن است و برای پیشگیری از حیوان گزیدگی باید از بازی کردن، آزار و اذیت، غذا دادن و نزدیک شدن به حیوانات ولگرد پرهیز کرد و در صورت هرگونه خراش یا گاز گرفتگی توسط حیواناتی مانند سگ، گربه، شغال، اسب، گاو و روباه بلافاصله به مرکز شبانه روزی درمان هاری شهرستان مراجعه شود.

پنجه کشیدن گربه یا سگ همانند گاز گرفتگی محسوب شده و نیازمند انجام واکسیناسیون هاری است و شستشوی سریع محل حیوان گزیدگی با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه نخستین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری محسوب می‌شود و افراد در صورت نگهداری سگ و گربه، حتما نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام کنند.

در مراکز شبانه روزی پیشگیری و درمان هاری، واکسیناسیون رایگان است چرا که بعد از گزش واکسیناسیون هاری تنها راه نجات از ابتلا به بیماری و مرگ حتمی شناخته می‌شود.

۲۸ سپتامبر (برابر با هفتم مهر) سالگرد درگذشت لویی پاستور کاشف واکسن هاری به عنوان روز جهانی هاری نام گذاری شده است و هر ساله سازمان‌های ذیربط سعی در افزایش آگاهی افراد جامعه در مورد بیماری هاری دارند.

طبق آمارها سالانه ۵۶ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند؛ هاری یک بیماری ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است. این بیماری کشنده بین حیوانات (پستانداران خونگرم) و انسان مشترک بوده و اغلب به وسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ، گربه، خفاش، موش، خفاش، راسو، گاو به انسان منتقل می‌شود.