همدان- ایرنا- رییس بیمارستان تخصصی قلب و عروق فرشچیان همدان اعلام کرد: سالانه ۳۰۰ هزار مراجعه سرپایی و حدود ۱۲ هزار مراجعه برای بستری داریم که همه خدمات مورد نیاز برای تشخیص، درمان و بازتوانی بیماری های قلبی در این مرکز ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی» شعار امسال ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب است تا با ترغیب مردم برای توجه بیشتر به سلامت قلب از آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی کاست.

بر اساس آمارها در حال حاضر بیماری های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان و ایران است یعنی سالانه حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به علت بیماری های قلبی عروقی فوت می کنند که ۳۱ درصد کل مرگ های جهان و نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر را شامل می شود.

به طور حتم یکی از مهمترین اهداف حوزه سلامت در بخش بهداشت باید تعدیل عوامل خطر بیماری های غیر واگیر باشد که از مهمترین آنها می توان به مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی اشاره کرد.

از آنجایی که برگزاری برنامه هایی در روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی در آگاهی از این عوامل خطر و اصلاح شیوه زندگی دارد و اقدامی مؤثر در راستای پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت است، همه ساله به منظور اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری و کنترل این عوامل خطر و حساس سازی عموم مردم، همزمان با روزهای جهانی پویش های اطلاع رسانی و آموزشی برپا می شود.

بیماری های قلبی عروقی عامل ۴۴ درصد مرگ و میرهای استان همدان

استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیماری های قلبی عروقی شایع ترین بیماری در جهان و کشورمان هستند و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست یعنی ۴۴ درصد مرگ و میر در این استان ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.

دکتر امیر حسین یزدی افزود: با توجه به قرار گیری در روز ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب، تاکید مجدد بر پیشگیری از بروز بیماری های قلبی داریم.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه درمان بیماری های قلبی رخ داده بیشتر بیماری های قلبی قابل درمان هستند اما افراد مبتلا به بیمار قلبی زندگی فعال قبلی را نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و خانوادگی بیماران قلبی تحت شعاع این مساله قرار می گیرد و این موضوع اهمیت کنترل عوامل خطر و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی عروقی را نشان می دهد.

رییس بیمارستان تخصصی قلب و عروق فرشچیان همدان افزود: در حوزه پیشگیری بیمارستان فرشچیان به عنوان یک اولویت و رسالت اجتماعی به مرکز مجهزی تبدیل شده است و حوزه درمان و بازتوانی بیماری های قلبی این مرکز فعال است.

سالانه ۳۰۰ هزار مراجعه سرپایی و ۱۲ هزار بستری در بیمارستان قلب همدان

دکتر یزدی گفت: سالانه ۳۰۰ هزار مراجعه سرپایی و حدود ۱۲ هزار مراجعه برای بستری داریم که همه خدمات مورد نیاز برای تشخیص، درمان و بازتوانی بیماری های قلبی در این مرکز ارائه می شود.

وی مراجعه زودهنگام و تشخیص به موقع بیماری های قلبی را در درمان آن موثر دانست و افزود: چنانچه علائمی در افراد بروز کرده و در ابتلا به بیماری قلبی شک دارند زودتر به مرکز درمانی مراجعه کنند.

متخصص قلب و عروق بیان کرد: همواره بر روی یکسری علائم بروز قلبی مثل درد قفسه سینه و تنگی نفس تاکید شده است اما یکسری علائم وجود دارد که بر آنها کمتر توجه شده و احتمال می رود مورد غفلت قرار گیرد.

دکتر یزدی مثال زد: بیمارانی که با شکم درد به مراکز درمانی مراجعه می کند احتمال می دهند درد او ناشی از زخم معده و اثنی عشر باشد در حالیکه به علت ضعف عمومی و مشکلات قلبی این درد بروز کرده است و شاید در تشخیص مشکلات گوارشی مطرح شود.

وی ادامه داد: اختلالات خواب به خصوص اگر همراه با تنگی تنفس و سرفه شبانه باشد تورم اندام، افزایش ناگهانی وزن و کاهش فعالیت های مغزی و کاهش حافظه می تواند به علت بروز مشکلات قلبی باشد.

انجام سالانه ۸۰۰ عمل جراحی و ۱۰ هزار آنژیوگرافی

رییس بیمارستان تخصصی قلب و عروق فرشچیان همدان گفت: سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ عمل جراحی قلب و هشت تا ۱۰ هزار آنژیوگرافی در این بیمارستان انجام می شود.

دکتر یزدی اضافه کرد: آمار خوبی در زمینه بهبود بیماران این بیمارستان و کد ۲۴۷ سکته حاد قلبی داریم که پیشرو بودن این بیمارستان باعث شد در آخرین رنکینگ رتبه ۶ کشور را کسب کند.

وی بر ضرورت کنترل عوامل خطر به ویژه قند و فشار خون تاکید کرد و گفت: این بیماریها می توانند فرد را برای ابتلا به مشکلات قلب عروقی مستعد کند در مقابل تغییر سبک زندگی، مصرف غذای مناسب، افزایش تحرک، کاهش مصرف مواد دخانی از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

این متخصص قلب و عروق اظهارکرد: از دیگر عوامل خطر سابقه خانواگی مشکلات قلبی و عروقی است در افرادی که این بیماری بیشتر از سایر خانواده ها دیده می شود باید از سنین پایین تر نسبت به کنترل و بررسی وضعیت قلب اقدام کنند و در بروز عوامل خطر با حساسیت بیشتر موضوع را پیگیری کنند.

۱۰۰ هزار همدانی مبتلا به فشارخون

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شعار امسال روز جهانی قلب "مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی" نامگذاری شده که بر اهمیت و نقش پیشگیری نسبت به درمان، تعادل در رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی و اجتناب از مصرف دخانیات و الکل تاکید دارد.

«راضیه السادات میرمعینی» افزود: در سیستم شبکه بهداشت، خدمات مرتبط با سلامت قلب در حیطه های آموزش و غربالگری و مراقبت در حال اجرا است که در مناسبت های مرتبط به طور ویژه به این برنامه ها پرداخته می شود.

وی ادامه داد: این برنامه ها شامل برنامه های آموزشی اصلاح شیوه زندگی از جمله تغذیه سالم در گروههای سنی مختلف، افزایش تحرک بدنی مناسب و دوری از دخانیات، ارزیابی خطر ۱۰ ساله سکته های قلبی و مغزی در افراد بالای ۳۰ سال، غربالگری بیماری های دیابت و فشار خون بالا و چربی خون، درمان و مراقبت بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا است.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در این راستا بیش از ۱۰۰ هزار بیمار فشار خونی در مراکز خدمات جامع سلامت تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

میرمعینی اضافه کرد: حدود ۱۳۰ هزار نفر در ۶ ماهه اول سالجاری تحت برنامه خطر سنجی قرار گرفتند که از این تعداد حدود یک هزار مورد خطر بالای ۲۰ درصد شناسایی شده و تحت مراقبت های مرتبط قرار گرفتند که این افراد از خطر خود بی اطلاع بودند و بیش از ۲ هزار مورد از قبل دارای بیماری قلبی بودند.

وی گفت: امسال نیز در استان همزمان با سایر نقاط کشور و جهان روز جهانی قلب (۸ مهر ماه) برنامه های اطلاع رسانی و آموزشی متعددی توسط مرکز بهداشت استان و مراکز بهداشت شهرستان ها در حال برگزاری است.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: برای مراقبت از قلب در گام نخست باید عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را شناخت چرا که با شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی می توان از قلب خود بهتر مراقبت کرد.

ورزش، تغذیه سالم و ترک دخانیات ضامن سلامت قلب

میرمعینی، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم، مصرف نکردن دخانیات، تحرک و فعالیت بدنی مناسب را کلید رسیدن به وزن مناسب و ضامن سلامت قلب دانست و گفت: تغذیه سالم، متعادل و متنوع راهی مناسب و ایمن برای حفظ سلامت قلب است.

وی ادامه داد: سه گام موثر در تامین سلامت قلب «ورزش و فعالیت بدنی منظم ، تغذیه سالم و ترک دخانیات» است و فعالیت بدنی مناسب می تواند در کاهش استرس و بیماری قلبی موثر واقع شود.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اضافه وزن و چاقی را از دیگر عوامل موثر در ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت دانست و تاکید کرد: برای حفظ سلامت قلب، مصرف غذاهای آماده و کنسروها ( فست فود) که حاوی مقدار زیادی نمک هستند را باید کاهش داد.

میرمعینی اضافه کرد: استعمال دخانیات نیز موجب افزایش ضربان قلب، گرفتگی عروق قلب و در نهایت سکته قلبی و در عین حال مصرف لبنات پرچرب موجب افزایش کلسترول خون و بروز بیمار یهای قلبی و دیابت می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با کاهش مصرف چربی های زیان آور در رژیم غذایی ، خطر بروز سکته قلبی را کم کرد گفت: درد و فشار بیش از چند دقیقه قفسه سینه در هنگام فعالیت یا هیجان و تنگی نفس هنگام خواب یا فعالیت می تواند از علائم بیماری قلب و عروق باشد.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: فشارخون بالا هم عاملی مهم در افزایش بیماری های قلب و عروق به شمار می رود بنابراین هم استانی ها باید با اندازه گیری منظم فشارخون از ابتلای خود به فشارخون آگاه شد.

میرمعینی ادامه داد: در صورت نیاز به مصرف دارو ( طبق نظر پزشک) داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید تا فشارخون بالا، کلسترول خون و قندخون تحت کنترل باشد همچنین اگر مبتلایان به بیماری های مزمن مثل دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی عروقی از نمک های تصفیه شده و یُد دار به اندازه بسیار کم مصرف کنند.

وی افزود: مبتلایان به بیماری های مزمن مثل دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی باید غذاهای کنسرو شده، سوسیس، کالباس و مواد غذایی بسته بندی را به دلیل قند و چربی زیاد به مقدار بسیار کم مصرف کنند.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: هم استانی ها می توانند خدمات پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی و دیابت را با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه بهداشت محل سکونت خود رایگان دریافت کنند.

میرمعینی افزود: برای خطرسنجی و آگاهی از احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی می توان به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه بهداشت محل سکونت مراجعه کرد.