مشهد- ایرنا- رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: شهروندان این کلانشهر در بهار و تابستان امسال ۱۶ روز هوای "پاک" تنفس کردند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶ روز بود.

محمد پذیرا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نیمه اول امسال، ۱۴۷ روز نیز کیفیت هوا روی شاخص "قابل قبول" قرار داشت که این عدد در مدت مشابه پارسال ۱۴۰ روز بود.

وی اضافه کرد: تعداد روزهای "هوا با شرایط ناسالم برای گروه های حساس" نیز در نیمه نخست سال جاری ۲۲ روز است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۵ روز بود.

رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: در این بازه زمانی یک روز نیز کیفیت هوا روی شاخص "ناسالم برای همه" قرار گرفت اما در مدت مشابه پارسال شهروندان ۲ روز را با این شاخص تنفس کردند.

پذیرا افزود: خوشبختانه امسال تا کنون هیچ روزی هوا در شرایط "بسیار ناسالم" قرار نگرفته است اما پارسال ۲ روز شاخص کیفیت هوا در این وضعیت قرار داشت.

رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: امسال تعداد روزهای هوای پاک افزایش چشمگیری دارد و تعداد روزهای ناسالم نیز کاهش یافته است که شرایط جوی و افزایش بارندگی به خصوص در فصل بهار عامل اصلی کاهش آلاینده هاست.

روند کنونی آلودگی هوای کلانشهر مشهد، که به طور معمول ۷۰ درصد آن ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل است، ظرف سالهای اخیر به علت تداوم پدیده خشکسالی همراه با افزایش حجم گرد و غبار و پایداری وضعیت جوی، با سرعت رو به تشدید است.