بجنورد- ایرنا- اداره کل هواشناسی خراسان شمالی کاهش دمای هوا و بارش برف برای امروز در ارتفاعات استان پیش بینی کرده و از کشاورزان خواسته است تا سریع تر محصولات خود را جمع آوری و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، هواشناسی خراسان شمالی در اطلاعیه ای اعلام کرد که ناپایداری هوا برای امروز در مناطق مختلف استان تداوم دارد و سبب وزش باد نسبتا شدید، بارش باران، در پاره ای نقاط با احتمال رگبار باران خواهد بود و در ارتفاعات مه و بارش برف پیش بینی شده است.

در بیشتر مناطق استان بویژه مناطق شرق و جنوب استان شامل شهرستان های اسفراین، بام و صفی آباد، شیروان، فاروج، گرمه، جاجرم و بجنورد در ارتفاعات شرق و جنوب شرق احتمال بارش برف وجود دارد.

روند کاهشی دما تا صبح دوشنبه در بیشتر مناطق استان ادامه دارد و مردم استان کاهش دمای هوا به میزان ۲ تا چهار درجه سانتیگراد را تجربه می کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با توجه به کاهش دما و احتمال بارش برف از کشاورزان استان خواست تا نسبت به جمع آوری سبزی و صیفی در کشتزار ها اقدام کنند و گفت: بهره برداران نسبت به جمع آوری محصولات رسیده گوجه فرنگی، سیب زمینی ،پیاز ، ذرت علوفه ای و سایر موارد عجله کنند.

وحید صباغ در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همچننی کشاورزان می توانند بر روی محصولات خود با پلاستیک، کاه و کلش و مالچ روی بوته های گیاهان از جمله گوجه فرنگی را بپوشانند چرا که بعد از گذر هوای سرد رشد گیاه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: محصولاتی همچون پنبه و چغندرقند نیز که هنوز برداشت آنان در سطح کشتزار ها آغاز نشده است نسبت به چندین درجه افت دما مقاوم هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز از باغ داران استان خواست تا نسبت به جمع آوری محصولات خود سریعتر اقدام و گفت: محصولات باغی باید در انبارهای مناسب نگهداری شود.

صفدر صفدری افزود: برای جلوگیری از سرما باید حرارت لازم را برای گیاه ایجاد کنیم که این امر در محیط گلخانه ای انجام می شود اما در محیط باز باید پوششی مناسب بر روی محصولات بکشانیم.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.