بوشهر- ایرنا- با آغاز سال تحصیلی، موضوع استفاده از کوله پشتی برای حمل کتاب و نوشت افزار مورد توجه جدی خانواده ها قرار می گیرد اما گاهی به واسطه سهل انگاری در انتخاب کوله پشتی یا در نظر نگرفتن وزن اقلام آن، زمینه ساز مشکلات حادی برای فرزندان ایجاد می شود.

به گزارش ایرنا، این روزها فضای خیابان ها و کوچه های منتهی به مدارس از دانش آموزانی موج می زند که با داشتن یک کوله پشتی راهی کلاس درس و مشق می شوند، کوله پشتی هایی که گاهی سنگینی آن از چند ۱۰ متر هم به وضوع قابل تشخیص است.

پزشکان بر این باورند که استفاده از کوله پشتی در صورتی که دارای یک وزن استاندارد باشد می تواند خطرات کمتری برای سلامت بدن به نسبت کیف های دستی ایجاد کند، کیف هایی که استفاده دراز مدت از آن می تواند مشکلات اسکلتی و عضلانی به ارمغان آورد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در گفت و گو با ایرنا در خصوص کوله‌پشتی استاندار ویژه دانش‌آموزان اظهار کرد: توجه به ویژگی‌های کوله‌پشتی دانش‌آموزی استاندارد بسیار مهم است؛ زیرا استفاده از کیف‌های غیراستاندارد ممکن است باعث آسیب‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به ستون فقرات و سلامت جسمی دانش‌آموزان شود.

حمید حبیبی نیا افزود: کوله‌پشتی‌های ارگونومیک، با بندهای پهن، وزن پایین، جنس محکم و جیب‌های مجزا، بهترین گزینه برای دانش‌آموزان هستند و سلامتی آن‌ها را به‌خوبی حفظ می‌کنند.

وی ادامه داد: برای یک کوله‌پشتی مناسب یا کیف مدرسه خوب، بهتر است محفظه‌ها و جیب‌های متعددی با اندازه‌های مختلف در نظر گرفته شود؛ این محفظه‌ها نه‌تنها وزن را در سطح کیف پخش می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند کیف متعادل‌تر روی شانه‌ها باقی بماند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوله‌پشتی دانش‌آموزی، استاندارد بودن بندها است؛ برای جلوگیری از فشار آوردن بندهای نازک بر روی پوست، بهتر است کیفی با بندهای پددار انتخاب شود تا راحتی بیشتری را برای شانه‌های فرزندمان فراهم کند و همچنین انتخاب کوله‌پشتی‌های کمربند دار هم گزینه خوبی برای استفاده طولانی‌مدت محسوب می‌شود.

حبیبی نیا بیان کرد: برای استفاده مناسب از کوله‌پشتی، باید آن را در محلی قرار دهید که درست بین اولین و برجسته‌ترین استخوان ستون فقرات، هنگام خم کردن گردن به جلو و بالای استخوان لگن قرار گیرد؛ از این بابت مطمئن شوید که کوله‌پشتی از تنه بلندتر نباشد، زیرا در آن صورت، تناسب ارگونومیک بدن به هم می‌خورد.

وی تصریح کرد: همچنین، به طول تنه دانش‌آموز توجه شود که به کوله‌پشتی کوچک، متوسط یا بزرگ نیاز دارد؛ زیرا خرید کوله‌پشتی بزرگ برای دانش‌آموزی با جثه کوچک، می‌تواند مشکلاتی را برای او ایجاد کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تأکید کرد: حداکثر وزن کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان باید حدود ۱۵ درصد از وزن آن‌ها باشد، بااین‌حال در مقطع ابتدایی بهتر است که این میزان تا ۱۰ درصد وزن دانش‌آموز کاهش یابد.

حبیبی نیا عنوان کرد: وزن کوله‌پشتی به همراه وسایل داخل آن برای دانش‌آموزان ابتدایی، ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم و برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان، هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

وی یادآور شد: همچنین بهتر است از کوله‌پشتی‌هایی با بندهای با عرض حداقل پنج سانتی‌متر استفاده و کیفی با جنس و طراحی مناسب و قابل شستشو تهیه شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان کرد: حمل مداوم کوله‌پشتی در فاصله طولانی‌مدت مضر است.

حبیبی نیا گفت: استفاده از کوله‌پشتی چرخ‌دار تنها در شرایطی توصیه می‌شود که در تمام طول مسیر رفت‌وآمد نیاز به حمل دستی آن مثلاً از روی پله‌ها نباشد این نوع از کوله‌ها علاوه بر وزن بیشتر به علت داشتن چرخ و اسکلت مخصوص در صورت قرار گرفتن روی شانه‌ها به پشت و کمر آسیب می‌رساند.