رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: محصول بادام زمینی در استان حدود ۱۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای بادامکاران استان درآمدزایی دارد.

صالح محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت بادام زمینی طی امسال در سطح سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی گیلان به پایان رسید و پیش بینی می‌شود که بادام‌کاران از این محل ۱۰ هزار و ۸۵۰ تن پیله خشک به ارزش اقتصادی حدود ۱۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برداشت کنند.

وی با اشاره به فعالیت چهارهزار خانوار در تولید و بهره‌برداری بادام زمینی در گیلان بیان کرد: شهرستان آستانه‌اشرفیه با سطح زیرکشت ۲ هزار و ۵۹۶ هکتار قطب اصلی بادام‌کاری در گیلان است و ضمن آنکه این محصول در شهرستان‌های رشت، تالش، رودبار و بندرانزلی هم کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بادام زمینی همه ساله از اوایل اردیبهشت ماه کشت می‌شود و برداشت آن نیز از اوایل شهریور آغاز و تا مهر ادامه می‌یابد، اضافه کرد: محصول بادام زمینی استان از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و به دلیل طعم مطلوب، مورد پسند و استقبال مصرف کنندگان است.

وی اظهار کرد: هشت کارخانه صنعتی و ۲۰۰ کارگاه سنتی برای فرآوری محصول بادام زمینی در گیلان فعال است.

بادام زمینی به دلیل برخورداری چربی‌های غیراشباع و پروتئین بالا، کاهنده خطر بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر بوده و علاوه بر مصرف خوراکی و آجیلی در تهیه روغن بادام زمینی، کره بادام زمینی، علوفه و نیز مصارف صنعتی نیز کاربرد دارد.