یاسوج- ایرنا- فرودگاه به اصطلاح بین‌المللی شهر یاسوج بدون هیچ پرواز خارجی یکی از سوژه های داغ این روزهای رسانه هاست که سردرگمی مسافران و نبود پرواز باعث نارضایتی مردم شده است البته مدیر این فرودگاه اذعان کرده که پروازهای این فرودگاه ٨١ درصد در تعداد پرواز، ٣٤ درصد در تعداد مسافر و ٢٤ درصد در میزان بار رشد داشته اما به نظر می رسد این ادعا با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد به عنوان کریدورشمال به جنوب شناخته می شود ودارای قابلیت های بی نظیری است امااین استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است البته وجود فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان رامی توان علاجی براین درد محرومیت در بخش حمل ونقل دانست البته مردم این دیار معتقدند بود و نبود آن زیادی تفاوتی در توسعه استان ندارد.

واکاوی عدم بهره وری مناسب از فرودگاه یاسوج دلایل متعددی دارد که می توان لایه های آن را تک به تک بررسی کرد و نتایج خوبی از آن برداشت کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج، این فرودگاه ایمنی ۹۹.۳۵ درصدی دارد و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد ولی تعداد پروازهای فرودگاه به علت استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی همچنان کم است.

محمد راستا تصریح کرد: برخی از خلبانان به دلیل ترس از توپوگرافی ( پستی و بلندی )استان و برخی نیز به دلیل قیمت پایین بلیط‌ها استقبالی ار فرودگاه یاسوج نمی‌کنند، در زمینه مسافر برای حمل و نقل مشکلی نیست و مشکل عمده استان همان عدم استقبال شرکت های هواپیمایی است.

مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساختهای اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.

از سوی دیگر این استان با لقب پایتخت طبیعت ایران و عروس گردشگری ایران فاقد زیرساخت های مناسب برای استفاده از این عنوان است و به عبارتی آن را تنها یدک می کشد.این استان یکی از مدعیان سرسخت گردشگری است اما آیا گردش خارجی به استان می آید که پروازهای بین المللی رونق بگیرد؟

متولیان میراث فرهنگی بارها با رسانه ها در دل کرده اند که چگونه می‌توان میهمانان، مسافران، گردشگران و احیانا توریست ها را به شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد آورد در حالی که فرودگاه مرکز این استان در طول هفته تنها دو پرواز کج دار و مریز دارد.

مدیر فرودگاه یاسوج بارها اعلام کرد که این فرودگاه آمادگی کامل برای برقراری پروازهای عتبات عالیات به‌ ویژه در اربعین ۱۴۰۲ را دارد اما چرا محقق نشد؟

فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان ایجاد شده اما اکنون بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود و آنچنان که باید حمل و نقل توسط فرودگاه انجام نمی گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.

قرار بود پروازهای جدید از این فرودگاه علاوه بر تهران به سه شهر مشهد، عسلویه و کیش در آینده نزدیک دایر شود اما هیچ خبری نشده است.البته باید دید تعداد مسافران عسلویه، مشهد و کیش در کهگیلویه و بویراحمد به حد نصاب می رسد.

از وی دیگر مدیر فرودگاه یاسوج، اعلام کرده زیرساخت های لازم برای پروازهای بین المللی وجود دارد و این فرودگاه آمادگی کامل برای پروازهای بین المللی دارد. برقراری پروازهای بین المللی به در خواست مردم برمی گردد و بستگی به پیگیری های مقامات ارشد استان دارد.

مدیر فرودگاه یاسوج روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با شاره به رشد قابل توجه عملکرد فرودگاه شهدای یاسوج در خصوص آمار پرواز-مسافر-بار، اظهار کرد: در نیمه اول سالجاری با انجام ٢٠٦ سورتی پرواز در مسیر تهران یاسوج تهران تعداد ۱۲ هزار و ٧٧٧ نفر مسافر اعزام و پذیرش شده و مقدار ۱۰۱ هزار و ٦٠٧ کیلوگرم بار جابجا شده است.

عنایت انصاری فرد افزود: این آمار نسبت به آمار مدت مشابه در سال گذشته ٨١ درصد در تعداد پرواز ٣٤ درصد در تعداد مسافر و٢٤ درصد در مقدار بار رشد ایجاد شده در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ماهان و پارس ایر پنج روز در هفته در روزهای شنبه - یکشنبه- سه شنبه - چهارشنبه و جمعه در مسیر تهران یاسوج تهران عملیات پروازی را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: تمامی زیرساخت ها و امکانات و تجهیزات لازم برای برقراری و افزایش پروازها در مسیرهای داخلی وبین المللی در طول شبانه روز در فرودگاه یاسوج مهیا شده است که در صورت درخواست مردم شریف استان و پیگیری مقامات ارشد استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ایران از مقام عالی وزارت راه وشهرسازی و بویژه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی فرودگاه یاسوج آمادگی اعزام وپذیرش آن پروازها را دارد.

فرودگاه یاسوج در یک نگاه

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

یکی از مصوبه های مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.