یاسوج - ایرنا - معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توسعه طرح‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی گفت: ارتباط با مجموعه‌های دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری و ارتقا کیفیت محصولات در اولویت مرکز تحقیقات این استان است.

به گزارش ایرنا، مجید خزاعی روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی مرکز تحقیقات کشاورزی با شرکت‌های دانش بنیان در خصوص راهکارهای افزایش بهره وی و افزایش ضریب نفوذ دانش در پارک علم و فناوری این استان اظهار داشت: هدف کلی مرکز تحقیقات در استفاده از ظرفیت‌های شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی افزایش ضریب رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی در راستای افزایش و بهره وری و ضریب نفوذ دانش در پارک علم و فناوری است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های تاثیرگذار سال‌های اخیر در حوزه کشاورزی در بیشتر استانها بیان کرد: همکاری‌ با شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در صنعت کشاورزی و صنایع وابسته نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی دارد.

خزاعی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۶ طرح تحقیقاتی در حوزه های مختلف گندم نان ، دانه های روغنی، عدس، نخود ، علوفه و مسائل مربوط به جنگل، مرتع، گیاه پزشکی، خاکشناسی، گیاهان دارویی،آبخوان داری ،دام و دیگر حوزه ها در حال انجام است که همکاری مجموعه های دانش به بهبود توسعه اقتصای این استان کمک می کند.

وی بر استفاده بیشتر کشاورزان از بذرهای معرفی شده تولیدی مرکز گچساران تاکید کرد و گفت: ۱۶ استان هم اقلیم از بذر تولیدی گندم و جو مرکز گچساران استفاده می کنند.

خزاعی با اشاره به اهمیت استفاده از بذرهای اصلاح شده برای افزایش تولید در واحد سطح تصریح کرد: بهره گیری از بذور اصلاح شده راهکاری برای تولید بیشتر و افزایش درآمد کشاورزان است.

بیشتر بخوانید:

پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر گچساران هشت رقم بذر جدید تولید کرد

گچساران از قطب های تولید بذرهای اصلاح شده گندم کشور است

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت‌های فن آورانه استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه های اقتصادی دارند بیان کرد: حمایت از این این واحدها در زمینه تامین تسهیلات و رفع دیگر موانع در اولویت پارک است.

نصرالله افتخاری تصریح کرد: هم اکنون ۱۷۴ شرکت دانش بنیان در پنج مرکز شهرهای یاسوج،دوگنبدان و دهدشت فعالیت می کنند که آماده همکاری با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان هستند.

وی بر ارتباط واحدهای تولیدی با پارک علم و فناوری این استان تاکید کرد و گفت: این ارتباط علاوه بر شکل گیری تولید دانش بنیان نقش مهمی در افزایش بهره وری محصولات کشاورزی نیز دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد . در هر سال سطح زیر کشت استان حدود ۱۱۰ هزار هکتار دیم ، ۴۷ هزار هکتار کشت آبی و مابقی آن هم آیش است و سطح اراضی باغی منطقه حدود ۳۴ هزار و ۹۶۰ هزار هکتار آبی و ۴ هزار هکتار به صورت کشت دیم است .بهره برداران این استان سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.