تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره درخواست‌های ادعایی دولت‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی برای برقراری صلح و اتش‌بس در لبنان را اقدامی نمایشی و ساختگی توصیف کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این شبکه خبری افزود: با وجود فردی همچون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که جنگ را به صلح ترجیح می دهد نمی توان آتش بس را اجرا کرد؛ چه برسد به این که صلح برقرار شود.

الجزیره نوشت: این معمایی است که جمعی از رهبران غربی به سرکردگی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با آن مواجه هستند. آنها دست کم در مواضع علنی خود مدعی اند که به سختی تلاش می کنند تا از جنگ فاجعه بار دیگری در خاورمیانه جلوگیری کنند.

الجزیره نوشت: حتی اگر وانمود کنیم که «نگرانی» آنها صادقانه است اما همین رهبران غربی باید در نهایت اعتراف کنند که خود آنها مسئول اصلی این معمای بزرگ هستند.

بایدن و متحدان غربی اش، از مدت ها قبل از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) از «دست نشانده» خود در تل آویو، نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و کابینه تندروی او حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک کردند.

نتانیاهو در مقابل، به حامیان غربی خود در واشنگتن، لندن، برلین، بروکسل، پاریس و اتاوا که وی و ائتلاف تندرواش را در هر برهه ای تحت حمایت دیپلماتیک قرار داده اند گفته است به او اجازه دهند کار خود را انجام دهد.

نخست وزیر رژیم اسرائیل، سرسختانه با تلاش ها برای اجرای آتش بس ۲۱ روزه بین این رژیم و حزب االله لبنان با هدف ایجاد آتش بس پایدارتر مخالفت کرده است.

اکنون مقامات واشنگتن، لندن، پاریس، برلین، بروکسل و اتاوا از ناسازگاری نتانیاهو شگفت زده و ناامید شده اند و بایدن و متحدانش ادعا می کنند که قصد دارند نقش «میانجی صلح» را ایفا کنند. این در شرایطی است که آنها به دکترین تعیین کننده غرب در خاورمیانه تحت عنوان «اول بکش و بعد فکر کن» متعهد بوده اند.

سازمان های خبری غربی نیز با وجود سابقه حمایت آشکار آنها از سیاست مخرب «اول بکش و بعد فکر کن» به تازگی به این گروه از مقامات غربی ملحق شده اند و امیدوارند که نتانیاهو از اقداماتی که با حمایت و تایید علنی آنها انجام شده است، دست بردارد.

الجزیره افزود: اما نتانیاهو تغییری در رویه خود ایجاد نخواهد کرد زیرا می داند که جنگ، برگ برنده او برای ماندن در کرسی نخست وزیری و نجات از محاکمه به دلیل ارتکاب جنایت جنگی است.

نتانیاهو بر روی بازگشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به کاخ سفید حساب کرده است. اگر این اتفاق رخ دهد، لفاظی های آمریکایی درباره توقف نسل کسی در غزه و تجاوز به لبنان بر باد خواهد رفت.

کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بارها مدعی شده که به همراه بایدن بیست و چهارساعته برای برقراری آتش بس بین حماس و رژیم اسرائیل تلاش می کند اما این نیز یک نمایش مسخره است و به نظر می رسد هریس نیز متوجه آن شده است.

این گزارش افزود، شهادت بیش از ۴۱ هزار فلسطینی که اکثر آنها زن و کودک هستند، بایدن و متحدانش را متقاعد به توقف ارسال اسلحه، دفاع و حمایت دیپلماتیک از رژیم اسرائیل در سازمان ملل نکرده است.

همین هفته پیش، آلمان، انگلیس و کانادا به قطعنامه سازمان ملل، با حمایت دولت فلسطین برای درخواست از رژیم اسرائیل برای توقف اشغال غیر قانونی نوار غزه و کرانه باختری رای ممتنع دادند و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

این قطعنامه بر اساس حکم دیوان بین المللی دادگستری در ماه ژوئیه (تیر) تهیه شده بود که حضور رژیم اسرائیل در فلسطین را غیرقانونی توصیف می کرد و خواستار پایان آن بود.

الجزیره در پایان نوشت: حقیقت این است که رئیسان جمهوری و نخست وزیران غربی همان طوری که به نتانیاهو اجازه دادند غزه را بمباران کند و به کشتار مردم این منطقه ادامه دهد به او اجازه خواهند داد این اقدام را در لبنان تکرار کند. جان غیرنظامیان در لبنان مانند غزه اهمیتی ندارد و زندگی، امیدها و آرزوهای آنها مهم نیست. آنچه که از نظر غرب مهم به نظر می رسد حق اسرائیل برای دفاع از خود است. بنابراین نخست وزیر رژیم اسرائیل به کشتار فلسطینی ها و لبنانی های بی گناه ادامه خواهد داد.