سمنان - ایرنا - اجرای عملیات ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ در سه مرحله برنامه‌ریزی شد. اکنون بررسی مساله فرونشست زمین منطقه از نظر فنی و همچنین طی روند اداری برای پیشبرد طرح مهمترین مسایل مطرح شده است.

مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان(طرح نور) روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: انجام خاکبرداری برای اجرای مرحله سوم طرح نور در انتظار اعلام کدهای ارتفاعی قطعات از سوی شهرداری است.

رضا بیرقی بیان کرد: ساخت ۱۱۲ خانه ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان در سایت ۵۵ هکتاری در قالب مرحله سوم برنامه‌ریزی و مراحل تعریف و تقسیم زمین و میخ‌کوبی زمین نیز انجام شد.

وی ادامه داد: بخشی از خاکبرداری مربوط به معبرهای شهری نیز اجرا شد و با اعلام کدهای ارتفاعی، خاکبرداری واحدهای مسکونی نیز آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: برای انجام خاکبرداری با سازمان عمران شهرداری سمنان قرارداد امضا شد که انجام خاک‌برداری حدود یک ماه زمان می‌برد.

مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان گفت: با توجه به نوع خاک، انجام کارهای مربوط به استحکام‌بخشی و بسترسازی زمان بیشتری می‌برد.

این پیمانکار تاکید کرد: اگر تامین اعتبار کافی و مستمر تخصیص یابد، می‌توان امیدوار بود که تا یکسال آینده ساخت خانه‌ها تکمیل و سال ۱۴۰۴ تحویل مالکان شود، درغیر این صورت، روند اجرا زمان‌بر خواهد شد و موعد تحویل به تعویق می‌افتد.

بررسی فرونشست زمین در محل اجرای طرح نور

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان گفت: پدیده فرونشست و رمندگی خاک در شهرک ۵۵ هکتاری برای ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان (طرح نور) مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل طاهری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حفر چاه‌های گمانه‌زنی، مطالعات انجام شد.

وی ادامه داد: برای انجام مطالعات تکمیلی در سایت ۵۵ هکتاری در زمینه فرونشست از دستگاه‌های حفاری خاص استفاده و در نهایت، نقاط مستعد رمندگی زیاد مشخص و راهکار و تمهیدات پیشنهاد شد.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌ها در محل ساخت مسکن ۱۱۲ واحدی طرح نور رمندگی کم است، اما با توجه به پیشنهاد کمیته ژئوتکنیک نظام مهندسی و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک پیمانکار موظف به زیرسازی مناسب و استاندارد است.

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان بیان کرد: طبق پیشنهاد اعلامی ساخت خانه ویلایی در مناطقی که رمندگی و سربار از یک حدی کم باشد، مشکلی ندارد و از نظر فنی مجاز محسوب می‌شود.

چشم انداز تامین انشعاب‌ها برای خانه‌های جایگزین

وی درباره نگرانی مالکان در زمینه تامین انشعاب های آب، برق و گاز برای خانه های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان افزود: اعتبارات لازم از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای دستگاه‌های خدمت رسان به تواتر و متناسب با برآورد زمانی تکمیل هر شهرک واریز می‌شود و به تازگی نیز اعتباری پرداخت شد.

کارشناس معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان بیان کرد: مسوولان تاکید بر اولویت تامین آب، برق و گاز در سایت ۲۳ و ۵۵ هکتاری دارند، چرا که در آینده نزدیک مالکان خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان و متقاضیان طرح جوانی جمعیت در این منطقه ساکن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی و در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع مرتبط بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت و به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.