رشت- ایرنا- استاندار گیلان گفت: در جریان پیگیری تسویه مطالبات چایکاران، معاون اول رئیس جمهوری نسبت به تسریع در پرداخت باقیمانده طلب کشاورزان چایکار دستور داد.

اسدالله عباسی روز یکشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه محصول چای با وجود ۵۵ هزار چایکار در گیلان از جمله تولیدات راهبردی استان با اشتغال پایدار است، اظهار کرد: امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای تولیدی استان به ارزش یک هزار و ۸۸۶ ۱۸۸۶ میلیارد ریال به صورت تضمینی خریداری شده است که ۴۲.۵ درصد آن درجه یک و ۵۷.۵ درصد هم درجه ۲ است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمارها در ۲ استان اصلی تولید چای گیلان و مازندران طی امسال (از ابتدای اردیبهشت ما تا اواخر شهریور ماه) بر اساس سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ۱۱۴ هزار و ۹۱۳ تن برگ سبز چای به ارزش ۱۸ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال به صورت تضمینی خریداری شده است.

عباسی گفت: قدرالسهم دولت ۲۵ درصد از بهاء خرید تضمینی است که معادل ۴ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال می شود و تا کنون از این رقم ۳ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: طلب باقیمانده چایکاران این ۲ استان از محل سهم دولت هنوز یک هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال است که طی روزهای اخیر در این نامه به معاون اول خواستار مساعدت دولت در تسویه مطالبات باقیمانده دولت و برنامه ریزی برای وصول به موقع بدهی کارخانجات چایسازی شدم.

عباسی ادامه داد: دکتر عارف در این رابطه به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده با قید اهمیت موضوع نسبت به پرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت به مبلغ یک هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال تسریع و مساعدت شود.

وی افزود: همچنین در این تصریح شده است که برای وصول به موقع بدهی کارخانجات چای‌سازی به کشاورزان چایکار نیز اقدام لازم صورت گیرد.