تهران - ایرنا - تحلیلگران مسائل سیاسی و نظامی عرب معتقدند که ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و فرماندهان مقاومت توسط رژیم صهیونیستی، بر توازن قدرت، تاثیری ندارد و موجب تغییرات به سود رژیم اسرائیل نخواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «منیر شفیق» نویسنده و متفکر فلسطینی در گفت و گو با خبرگزاری شهاب فلسطین اظهار داشت که ترورها نه موجب شکست جنگ‌ها شده و نه دستاوردی داشته است و بر توازن و تغییر قدرت تأثیر نداشته است و خطر آن در این است که تأثیر آن فردی، اخلاقی و روانی است.

وی با بیان اینکه «اسرائیل» به رغم تجاوزات و ترورهایی که انجام می‌دهد، در وضعیت شکست و ضعف قرار دارد، افزود: جهان، وقتی که مشاهده کرد بسیاری از شرکت کنندگان در مجمع عمومی سازمان ملل به هنگام سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محل را ترک کردند متوجه شد که وجهه نخست وزیر این رژیم چگونه است.

شفیق افزود: در حال حاضر هر کاری که رژیم صهیونیستی انجام می دهد محکوم و در مرحله بعدی به زیان او تمام خواهد شد زیرا هیچ کس تسلیم نخواهد شد.

«علی مطر» محقق و نویسنده مسائل سیاسی نیز در خصوص تاثیر ترور سید حسن نصرالله بر قدرت حزب الله لبنان گفت که حزب الله زخم های خود را التیام خواهد بخشید و دوباره برای تکمیل طرح خود بپا خواهد خاست.

وی اظهار داشت که حزب الله لبنان به عنوان یک نیروی مقاومت، پروژه ای در حال حرکت است که به رغم دریافت تلفات زیاد و ضربه شدید، متوقف نمی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه «عباس الموسوی» دبیرکل سابق حزب الله توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و «حسن نصرالله» برای ادامه مسیر انتخاب شد، افزود: با این حال حزب الله توانست در سال ۲۰۰۰ اشغالگران صهونیست را از لبنان بیرون کند و در سال ۲۰۰۶ یک جنگ موفقیت آمیز علیه رژیم اسرائیل انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه وفاداری به خون سید حسن نصرالله به معنای تعهد حزب الله به تکمیل پروژه‌ وی است که توقف آن را دشوار می‌کند، افزود: اگرچه قوانین بازی به‌طور قابل توجهی تغییر کرده است، اما تحولات مهمی رخ خواهد داد که ما را در مراحل حساس و خطرناک قرار می دهد و مهم این است که منتظر بمانیم تا بفهمیم موضع حزب الله چگونه خواهد بود در شرایطی که این مواضع، مراحل بعدی را تعیین می کند.

«علی حیدر» کارشناس در امور رژیم اسرائیل معتقد است که دشمن صهیونیستی تصمیم گرفته تا به سمت پایان حرکت کند و پس از آن که او از امکان انقیاد حزب الله و نرم کردن موضع آن، مجبور کردن حزب الله به عقب نشینی و یا حتی متقاعد کردن آن برای قطع روابط خود با نوار غزه ناامید شد، در حال رفتن به نبرد بزرگ با حزب الله است.

وی افزود: نبرد طولانی به نظر می رسد و حزب الله ممکن است سعی کند آن را به جنگ فرسایشی تبدیل کند که بر جبهه داخلی رژیم اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت و این یکی از سناریوهای خطرناک برای رژیم اسرائیل است که به دنبال اجتناب از آن است.

حیدر اشاره کرد که شدت ضربات رژیم صهیونیستی، خشن و بسیار خاص و شتابان است، گویی که دشمن برای دستیابی به نتایج قطعی در اسرع وقت تلاش می کند. در عین حال، رژیم صهیونیستی ترس خود را از تداوم فرسودگی جبهه داخلی ابراز می‌کند، زیرا می‌داند که حزب‌الله دارای قدرت نظامی راهبردی است که قادر است تهدید جدی برای عمق استراتژیک اسرائیل ایجاد کند.

وی افزود: اگر حزب الله با سرعت فزاینده ای به فرسایشی کردن این جبهه ادامه دهد، برای اسرائیل بسیار طاقت فرسا خواهد بود زیرا باعث فشار مردمی خواهد شد که ممکن است افکار عمومی را تغییر دهد و منجر به فشار بر رهبری سیاسی رژیم صهیونیستی شود بنابر این به دنبال کاری است که اکنون می خواهد انجام دهد و آن، سناریوی تهدید انجام حمله زمینی به خاک لبنان است.