یاسوج - ایرنا - پارک جنگلی یا همان پارک کوهستان ظرفیتی بکر در شمال یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد است که دست کم 9 ماه از سال می تواند پذیرای ایرانگردان و جهانگردان باشد اما به علت کمبود زیرساخت ها هنوز آنچنان که شایسته است نتوانسته سهمی اثرگذار در گردشگری این شهر داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سالهاست که کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد پارک جنگلی یاسوج را به عنوان ظرفیتی برای گردشگری و رونق اقتصادی مطرح می کنند و تاکید می کنند که اشتغال جوانان، فروش تولیدات محلی، بهبود معیشت مردم و رونق اقتصاد گردشگری ازجمله مزایای توسعه زیرساخت های این تفرجگاه است.

نتایج بررسی کارشناسان نشان می دهد که از مساحت نزدیک به هزار هکتاری این تفرجگاه حدود ۷۵ هکتار آن قابلیت اجرای تأسیسات و ساخت‌وساز دارد بنابراین نتیجه‌ سرمایه‌گذاری در این بوستان طبیعی می‌تواند چشمگیر باشد.

این پارک که در شمال شرق شهر یاسوج قرار گرفته بخشی از حوزه‌ آبخیز رودخانه‌ بشار محسوب می‌شود. بلوطستان های سرسبز حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی پارک جنگلی یاسوج را تشکیل می‌دهند و در ارتفاعات بالا هم بوته‌زار و درختچه‌زار پوشش غالب است براساس مقایسه‌ عکس‌های هوایی سال ۱۳۴۴ با عکس‌های ماهواره‌ای سال ۱۳۹۰، حدود ۶۰ درصد از گستره این پارک در این مدت تغییری نکرده که این امر نشانگر بکر ماندن آن است.

تابستان ها قدم زدن در ارتفاعات پارک جنگلی یاسوج زیر سقف آسمان یکدست آبی و هوای پاک و خنک با چتر درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه بسیار دلچسب است و همین اقلیم خوب در صورت تکمیل امکانات ظرفیتی برای جذب مسافران مشتاق استان های گرم جنوب کشور است.

اما یکی از زیباترین جلوه های گردشگری این بخش از کهگیلویه و بویراحمد در پاییز متجلی می شود جایی که برگ ریزان خزانش می تواند محلی برای پیاده روی باشد.

اینجا تماشای برگ های سبز،زرد، قرمز و نارنجی درختان بلوط، بنه، زالزالک و چنار که با نسیم ملایم عصرگاهی بر زمین می افتد لذتی مثال زدنی دارد.

براساس آمار میراث فرهنگی سالیانه ۳۰۰ هزار نفر از این تفرجگاه بکر دیدن می کنند درحالی که اگر برنامه ریزی بهتری صورت گیرد پارک جنگلی یاسوج میتواند میزبان مسافران بیشتری باشد.

زیرساخت های گردشگری یاسوج افزایش می یابد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت‌های گردشگری پارک جنگلی یاسوج باهدف جذب گردشگر و رونق اقتصادی با استفاده از ظرفیت های صنعت گردشگری در مرکز استان توسعه می‌یابد.

سید مجتبی امیرحسینی اظهار کرد: منطقه گردشگری پارک جنگلی قابیلت بالایی برای توسعه دارد و ضرورت دارد با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه تقویت شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون یک کمپینگ اقامتی در پارک جنگلی یاسوج توسط این اداره کل احداث‌شده است که پاسخگوی نیاز گردشگران در این منطقه نبوده است.

وی تصریح کرد: طرح توسعه گردشگری پارک جنگلی با حمایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در سطح ملی پیگیری می‌شود.

امیرحسینی ادامه داد: توسعه گردشگری در منطقه پارک جنگلی یاسوج نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی مردم مرکز کهگیلویه و بویراحمد دارد.

پارک جنگلی یاسوج چه امکاناتی برای جذب گردشگر نیاز دارد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر هفت هکتار از پارک جنگلی یاسوج برای ایجاد امکانات رفاهی در اختیار میراث فرهنگی استان است که در بخش هایی از آن اقامتگاه های اسکان،آلاچیق،سرویس های بهداشتی و سایر امکانات رفاهی ایجاد شده است.

فرشید کرمی افزود:واحدهای اقامتی، سرویس های بهداشتی،امکانات ورزشی،پارک کودک،مجتمع های خدماتی از جمله امکاناتی است که می تواند تکمیل کننده زیرساخت های تفرجگاه پارک جنگلی یاسوج باشد.

وی عنوان کرد:سرمایه گذاران می توانند پس از تهیه طرح توجیهی برای واگذاری زمین در این تفرجگاه اقدام کنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: واگذاری زمین در تفرجگاه پارک جنگلی یاسوج تنها برای بهره برداری است و سرمایه گذاران نمی توانند مالک زمین های جنگلی باشند.

کرمی با اشاره به اینکه پارک جنگلی شهر یاسوج در دل یک منطقه کوهستانی قرار دارد تاکید کرد: افزون بر بهره برداری سرمایه گذاران بخش خصوصی و مسافران باید مراقب صیانت از طبیعت بکر منطقه باشند.

احیای راهکارهای کارشناسی شده سال های پیش ضرورت رونق گردشگری در پارک جنگلی یاسوج

سال ها پیش تفاهم نامه ای میان وزارت نفت،منابع طبیعی و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بسته شد تا یک مجتمع بزرگ گردشگری در پارک جنگلی یاسوج ایجاد شود اگرچه آن طرح مطالعاتی از نگاه کارشناسان دارای نواقصی بود اما می توان با رفع اشکالات آن زمینه جذب کارکنان صنعت نفت به این منطقه برای سفرهای خاطره انگیز فراهم شود.

هم اکنون اقامتگاه های بومگردی در مناطق کوهستانی مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله کوهپایه های خامی و دنا ایجاد شده و سالیانه میزبان گردشگران زیادی است که می توان با ساخت چنین زیرساخت هایی زندگی سنتی مردم استان را به نقطه ای در دل شهر آورد.

دامنه کوهساران زاگرس،تجربه زندگی در دل جنگل‌های بلوط با هوای دلپذیر، محیطی آرام و امکان زندگی سنتی در اقامتگاه های سنتی می تواند اقامتگاه های بومگردی در پارک جنگلی یاسوج را به مقصدی به یادماندنی برای گردشگران علاقه مند به زندگی سنتی تبدیل کند.

در اقامتگاه های بومگردی خانه‌های گِل اندود شده و پَرچین‌های پوشانده با شاخه‌های درختان بسیار جذاب تر از زرق و برق های زندگی لوکس در برخی هتل هاست،پَرچین یا کپَر از جمله دست ساخته های سنتی مردم روستاهای استان است که به مثابه یک سایبان خنک عمل می کند.

کاربرد ابزارهای سنتی به جای وسایل مدرن مانند آسک،چهارپایان و مشک از دیگر جلوه های جالب زندگی سنتی در این استان است، آسک یا آسیاب کوچک برای خرد کردن گندم یا سایر مواد غذایی کاربرد دارد و مشک نیز برای خنک نگه داشتن آب یا دوغ استفاده می شود.