تهران-ایرنا- تارنمای شبکه «ان‌بی‌سی» با اشاره به نادیده گرفتن هشدارها و درخواست‌های واشنگتن از سوی نتانیاهو برای اجتناب از گسترش جنگ در خاورمیانه تاکید کرد: جو بایدن نمی‌تواند نتانیاهو و افراطی‌های حامی او را مهار کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این شبکه آمریکایی، ایالات متحده در روزهای اخیر و در مواجهه با تنش‌آفرینی‌های جنون آمیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در منطقه خاورمیانه ناتوان و ناکارآمد به نظر می رسد.

این رسانه افزود: نتانیاهو در حالی رهبر دیرینه حزب‌الله توسط اسرائیل را ترور کرد که به نظر می رسد، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از شکل‌دهی به رویدادها یا خنثی کردن درگیری‌های رو به گسترش در خاورمیانه ناامید شده است.

ان‌بی‌سی در ادامه نوشت: مقامات فعلی و سابق دولت بایدن از حملات هوایی روز جمعه اسرائیل در جنوب بیروت که منجر به ترور حسن نصرالله و دیگر شخصیت های ارشد حزب الله شد، شوکه شدند. چرا که در روزهای قبل از حمله اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هیئت‌های نمایندگی در نیویورک گفت و گو هایی انجام داده و در تلاش برای ایجاد آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله بود.

بنابر این گزارش دولت بایدن آن‌ چنان به موفقیت این پیشنهاد اطمینان داشت که یکی از مقامات ارشد دولت پس از اولین سخنرانی عمومی آن به خبرنگاران گفت که توافق دو طرف به طور قطع به نتیجه می‌رسد. اما صحنه‌ای که بلافاصله پس از این وعده ها در تصاویر تلویزیونی منتشر شد دود عظیمی بود که بر فراز اسمان جنوب بیروت بلند شده بود.

مقامات آمریکایی گفتند که جو بایدن، رهبران ارشد پنتاگون و دیگر مقامات ارشد دولت آمریکا از زمان‌بندی عملیات اسرائیل خشمگین شده‌ و خود را بار دیگر در تلاشی شکست خورده تحت رهبری ایالات متحده برای کاهش تنش ها یافتند.

این مقاله ترور سیدحسن نصرالله و رهبران دیگر حزب الله لبنان توسط اسرائیل را در نتیجه کاهش نفوذ و توان مهار این رژیم از سوی دولت بایدن توصیف کرده و افزود: هشدارها و درخواست‌های دولت بایدن طی یک سال گذشته برای آتش بس و کاهش تنش‌ها در غزه و به طور کلی خاورمیانه نتوانسته است نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. حتی تهدیدهای مبهم واشنگتن مبنی بر اینکه دولت آمریکا ممکن است تحویل تسلیحات را کاهش دهد یا به حالت تعلیق درآورد، ظاهراً تأثیر مشخصی بر تصمیم گیری‌های نتانیاهو نداشته است.

بنابر این گزارش مقامات و تحلیلگران غربی می گویند که ناتوانی بایدن از تغییر رویکردهای اسرائیل، هم به این دلیل است که این رژیم مجموعه اهداف متفاوتی نسبت به آمریکا در منطقه دارد و هم از این بابت قابل توجه است که نتانیاهو نمی تواند صداهای سیاسی راست افراطی را که بخشی از ائتلاف حاکم او را تشکیل می دهند، مهار کند.