تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

تهران بزرگ - ایرنا - رییس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از دستگیری ۲ متهم به زمین خواری در شرق تهران خبر داد و گفت: در پرونده این متهمان پنج هزار متر زمین خواری به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، سرهنگ مهدی افشاری روز یکشنبه در این خصوص اظهار کرد: در پی اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یکی از جاعلان حرفه ای اسناد دولتی با همکاری یکی از سردفتران دفترخانه های تهران اقدام به سندسازی و جعل دفاتر و انتقال یک قطعه زمین با متراژ بیش از ۵ هزارمتر واقع در خیابان جانبازان غربی کرده است.

وی افزود: در بررسی های انجام شده مشخصات متهمان به دست آمد و کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ ادامه داد: چندی بعد یکی از متهمان که مسئولیت دفتر اسناد مذکور را بر عهده داشت، دستگیر و در تحقیقات انجام شده از وی و مواجهه با دلایل و مدارک مثبته و مستدل، در نهایت لب به اعتراف گشوده و پذیرفت با همکاری شخصی که از جاعلین حرفه ای و دارای چندین فقره پرونده جعل و زمین خواری و کلاهبرداری است، اقدام به سندسازی و جعل دفاتر و انتقال این زمین نسبت به تصرف آن اقدام کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اعتراف متهم، همدست وی نیز دستگیر و با اعتراف او نیز پرونده تکمیل و برای مرجع قضایی ارسال شد که در نهایت هر ۲ متهم برای تحقیقات بیشتر به دادسرا منتقل شدند.

کشف ۳۰ گوشی آیفون مسروقه قبل از قاچاق

همچنین رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ از انهدام یک باند سرقت و قاچاق تلفن همراه خبر داد و افزود: در پی سرقت‌های گوشی تلفن همراه به شیوه قاپ‌زنی در سطح معابر و خیابان‌های جنوب تهران، تیمی زبده از کارآگاهان پایگاه دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ وارد عمل شدند.

سردار علی ولیپور گودرزی بیان کرد: تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، اعضای این باند با استفاده از موتورسیکلت و در مکان‌های خلوت و کم‌تردد اقدام به سرقت گوشی تلفن همراه شهروندان می‌کردند؛ کارآگاهان پایگاه دهم با رصد و پایش دقیق سارقان سابقه‌دار، موفق شدند یک باند حرفه‌ای سرقت گوشی به سرکردگی مردی به نام نیما را شناسایی کنند؛ پس از جمع‌آوری اطلاعات کافی و اخذ مجوز قضایی، کارآگاهان پلیس در یک عملیات ضربتی، سرکرده باند به همراه سه همدستش را دستگیر کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از مخفی‌گاه متهمان، ۳۰ دستگاه گوشی آیفون مسروقه آماده ارسال به کشورهای همسایه کشف شد و در منزل یکی دیگر از اعضای باند، ۱۵ دستگاه گوشی مسروقه به همراه دستگاهی برای تغییر سریال گوشی‌ها کشف شد.

سردار ولیپور گودرزی عنوان کرد: متهمان در بازجویی‌های اولیه به سرقت‌های متعدد گوشی تلفن همراه و خرید و فروش آن‌ها اعتراف کردند؛ تاکنون ۲۵ نفر از مالباختگان شناسایی شده‌اند و گوشی‌های مسروقه آن‌ها پس از طی مراحل قانونی به آن‌ها بازگردانده شده است.

سردار ولیپور گودرزی با بیان اینکه ارزش ریالی گوشی‌های کشف شده حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود، یادآور شد: کشف دستگاه تعویض سریال گوشی در این پرونده، نشان‌دهنده پیچیدگی فعالیت‌های این باند و تلاش آن‌ها برای پنهان کردن رد سرقت‌ها است همچنین با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهمان برای کشف جرائم احتمالی دیگر در اختیار کارآگاهان پایگاه دهم پلیس آگاهی قرار گرفتند.

کشف رینگ و لاستیک های مسروقه

از سوی دیگر رییس پلیس پیشگیری پایتخت همچنین از دستگیری سارقان محتویات خودرو خبر داد و گفت: از مخفیگاه و خودرو متهمان تعداد ۶۴ حلقه رینگ و لاستیک خودرو کشف شد که دارای ارزش ریالی ۶ میلیارد ریال هستند.

سرهنگ علی قاسم پور اظهار کرد: پیرو برنامه ریزی های هدفمند به منظور دستگیری سارقان و برقراری امنیت، ماموران کلانتری ۱۱۸ ستارخان حین گشتزنی در محدوده استحفاظی خود، فردی را که در حال باز کردن رینگ و لاستیک یک دستگاه خودروی سواری مشاهده و برای دستگیر وی اقدام کردند.

وی عنوان کرد: متهم با دیدن پلیس سعی کرد از محل فرار کند که با سرعت عمل ماموران در فرار ناکام ماند و پس از تعقیب و گریزی کوتاه بازداشت و به کلانتری منتقل شد.

وی افزود: از خودروی متهم چهار حلقه رینگ و لاستیک که به تازگی سرقت کرده بود کشف و در بازجویی های انجام شده اعتراف کرد که رینگ و لاستیک های مسروقه را به یک مالخر اموال مسروقه می فروشد.

سرهنگ قاسم پور تاکید کرد: با اقدامات فنی انجام شده مشخصات مالخر اموال مسروقه نیز شناسایی و ماموران پس دریافت دستور قضائی به مخفیگاه وی اعزام و در یک عملیات منسجم اورا نیز دستگیر کردند.

رییس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: در بازرسی از محل مخفیگاه متهم نیز ۶۰ حلقه رینگ و لاستیک مسروقه کشف شد که ارزش ریالی آن ۶ میلیارد ریال برآورد شده است و تاکنون ۲۰ نفر از شکات این پرونده شناسایی شدند و سارق و مالخر به برای کشف جرائم و شناسایی شکات دیگر به مقام قضایی معرفی شدند.