اراک - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی کمیجان گفت: بیش از ۲۵۲ هزار نوبت واکسن دامی علیه بیماری‌های مختلف و مشترک بین انسان و حیوان امسال در این شهرستان تزریق شد.

«ایوب سعادت فلاح» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: نیمه نخست سال جاری، این اداره با استفاده از ظرفیت اکیپ‌های واکسیناسیون خود توانسته است بیش از ۲۵۲ هزار نوبت سر دام واکسیناسیون انواع بیماری‌های مختلف دامی و مشترک را در مناطق روستایی و کم برخوردار این شهرستان به انجام برساند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۷هزار راس دام علیه بیماری بروسلوز، ۲هزار ۲۰۰ راس دام سنگین و ۵۸ هزار راس دام سبک شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده که فاز دوم این طرح از ابتدای دی ماه شروع می‌شود.

رییس اداره دامپزشکی کمیجان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز تلفات و ایجاد ایمنیت در دام‌های سبک شهرستان در مقابل بیماری PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) طرح ملی واکسیناسیون علیه بیماری مذکور همزمان با کل کشور در این شهرستان اجرا شد که بالغ بر ۶ هزار و ۹۰۰ راس دام سبک در شهرستان تاکنون به صورت کاملا رایگان واکسینه شده است.

سعادت فلاح ادامه داد: همچنین ۱۶ هزار و ۸۰۰ راس دام سبک و سنگین شهرستان تحت مراقبت تب برفکی، لمپی اسکین و شاربن قرار گرفته است که از ابتدای سال تاکنون ۲ مورد کانون تب برفکی شناسایی و با اقدام به موقع این اداره از شیوع بیماری در واحدهای دیگر جلو گیری شده است.

وی افزود: تزریق واکسن هاری به ۸۵۳ قلاده سگ صاحبدار، انجام تست بیماری سل و بروسلوز بر روی ۴۸ راس دام سنگین و انجام تست مشمشه بر روی ۵۳ راس اسب از دیگر اقدامات اداره دامپزشکی کمیجان در این شهرستان است.

رییس اداره دامپزشکی کمیجان با اشاره به وجود ۳۳ واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان کمیجان بیان کرد: سال جاری به منظور ایمن سازی واحدهای پرورشی طیور تعداد ۱۴۸ هزار قطعه طیور علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد تحت واکسیناسیون قرار گرفته است.

سعادت فلاح بیان گفت: مدت ۶ ماه گذشته به منظور نظارت بر فرآورده‌های خام دامی بیش از ۹۰۰ بازدید از مراکز عرضه سطح شهر انجام شده که مقدار ۱۸۲ کیلوگرم فرآورده خام دامی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف ضبط و معدوم شده و در بازرسی بهداشتی از دام‌های کشتار شده قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه‌های سطح شهرستان تعداد ۶۱۶ راس دام سبک و ۱۵۶ راس دام سنگین مورد بازرسی شرعی و بهداشتی قرار گرفته که تعداد ۲ لاشه دام سبک و مقدار ۳۰۰ کیلو گرم کبد و ریه و سایر اندام‌های غیر قابل مصرف ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.

وی عنوان کرد: ۳۷۵ گواهی حمل توسط این اداره برای پیشگیری از قاچاق دام نظارت لازم بر ورود و خروج دام طیور و محموله‌های فرآورده دامی صادر شده است.