تهران- ایرنا- نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی «تجهیزات و فن‌آوری‌های نوین بهداشت کار، ایمنی، آتش‌نشانی، مدیریت بحران، امداد و نجات» از صبح جمعه (۱۳ مهر) لغایت شانزدهم مهرماه سال جاری با حضور ۹۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار ‌خواهد شود.

به گزارش ایرنا، محیط و شهر ایمن برای شهروندان که چند سالی است مورد توجه جدی قرار گرفته است و این مهم شاید از ایمن سازی ساختمان‌ها و به‌روز رسانی تجهیزات آتش‌نشانی آغاز می شود. مقوله ایمنی نه تنها در موضوع ساختمان سازی بلکه در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در دنیا نیز یکی از مهم ترین ابزارهای نجات محسوب می‌شود، از یک تولیدی و کارگاه خانگی کوچک گرفته تا کارخانجات بزرگ کشور در صنایع مختلف همه و همه نیاز مبرم به این تجهیزات دارند. از طرفی کم و کیف توان عملیات‌های امداد و نجات یا امر مهم مدیریت بحران در حوادث و بلایای طبیعی نیز ارتباط مستقیمی با میزان دسترسی و آشنایی کاربران با انواع تجهیزات امداد و نجات و اطلاع از آخرین دستاوردها و تکنولوژی روز جهان در این صنعت دارد.

«حسین مصطفی‌زاده» رئیس اتحادیه صنف لوازم ایمنی، آتش‌نشانی و علائم نیروهای مسلح با اعلام همدردی با بازماندگان حادثه ناگوار انفجار معدن زغال سنگ «معدنجو» طبس در خصوص اهمیت برگزاری نهمین دوره این‌ نمایشگاه در کشور اظهار داشت: حادثه تلخ معدن در شهر طبس بی توجهی به لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی در محیط های کاری مختلف کشور را به همه ما گوشزد کرد.

وی بیان‌داشت: ارتباط مستقیم این صنعت با حفظ سلامت و جان افراد جامعه آنقدر پررنگ است که کوچکترین قصور و بی احتیاطی در تولید، عرضه و استفاده این تجهیزات باعث خسارات جبران ناپذیری خواهد شد، به همین منظور در اتحادیه اولویت مهم این صنف تولید و عرضه با کیفیت محصولات ایمنی و آتش‌نشانی است.

مصطفی‌زاده خاطرنشان‌کرد: این نمایشگاه فرصتی مضاعف و یکی از مهمترین ابزارهای این صنعت برای معرفی تولیدکنندگان و واردکنندگان معتبر و معرفی محصولات با کیفیت و ایمن به شهروندان و مدیران صنایع مختلف کشور است.

وی با تاکید بر پیشرفت چند سال اخیر در تولیدات ایمنی و آتش‌نشانی، تاکید کرد: حساسیت موضوع ایمنی در بخش‌های مختلف صنعتی و ساختمانی و لزوم به کاری محصولات با کیفیت در این صنعت باعث شده بود که بسیاری از مشتریان این حوزه به دنبال تجهیزات خارجی باشند و به همین منظور اکثر تجهیزات این صنعت وارداتی بود.

این مقام صنفی اظهار داشت: اکنون با همت بالای تولیدکنندگان و فعالان این عرصه در چند سال اخیر شاهد شکوفایی و خودکفایی در تولید تجهیزات حفاظت فردی و آتش‌نشانی در کشور شده‌ایم؛ به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از تولیدات ایرانی در این صنعت با کالاهای مشابه خارجی قابل رقابت هستند و در برخی موارد نیز برتری چشمگیری دارند.

ایران، دارنده رتبه نخست مهار آتش در منطقه

«علی آنجفی» مدیر اجرایی نمایشگاه بهداشت ‌کار، ایمنی، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و امداد و نجات، ضمن گرامیداشت روز آتش‌نشانی و ایمنی و ابراز تاسف جان‌باختن کارگران معدن طبس گفت: هفتم مهر فرصتی برای یادآوری رشادت‌ مردانی است که با دست خالی به جنگ آتش می‌روند.

وی بیان‌داشت: با توجه به نبود تجهیزات و امکانات به روز و کافی در ایستگاه‌های آتش نشانی، کشور ما رتبه نخست مهار آتش در منطقه را نیز دارد و خلاقیت و شجاعت آتش نشانان ایرانی در دنیا زبانزد است.

حضور بیش از ۹۰ شرکت داخلی و خارجی و دانش بنیان در نمایشگاه

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه نیز با اشاره به استقبال بالای مشارکت‌کنندگان و حضور بیش از ۹۰ شرکت داخلی و خارجی و دانش بنیان در فضایی افزون بر۱۰ هزار متر مربع در این دوره، افزود: اکنون بیش از ۵۰ شرکت در فهرست انتظار حضور قرار دارند.

«علی آنجفی» همچنین درباره حضور سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط حوزه ایمنی، گفت: از دیگر اقدامات ستاد برگزاری در این دوره رایزنی زود هنگام با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با نمایشگاه بود که حاصل آن مشارکت فعال این سازمان‌ها در روند برگزاری این رویداد است. وی افزود: همچون سال گذشته، مرکز تحقیقات وزارت کار امسال نیز در پاویون اختصاصی با حضور شرکت‌های آزمایشگاهی و هلدینگ‌های بزرگ صنعتی حضور دارد. امسال برای دومین سال متوالی میزبان هلدینگ بزرگ تسلیحات رزم انفرادی و پدافند هوایی وزارت دفاع در نمایشگاه هستیم. استانداری تهران، سازمان آتش نشانی تهران و جمعیت هلال احمر ایران نیز از دیگر حامیان نمایشگاه نهم هستند.

آنجفی درباره اهمیت حضور این سازمان‌ها در نمایشگاه، تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان صنعت ایمنی و آتش نشانی به طور مستقیم و غیرمستقیم با وزارت کار، هلال احمر، سازمان آتش‌نشانی و نهادهایی از این دست در ارتباط هستند، زمانی که معاون وزیر کار یا مدیرعامل آتش نشانی و دیگر مدیران ارشد نهادهای مذکور برای بازدید از این نمایشگاه حضور می یابند و با آخرین دستاوردها و تولیدات از نزدیک آشنا می‌شوند، باعث دلگرمی مضاعفی برای فعالان این صنعت است.

وی ادامه‌داد: از طرفی مشارکت‌کنندگان می‌توانند مشکلات و دغدغه‌های خودشان را به‌طور مستقیم و بدون بروکراسی‌های معمول با بالاترین مدیر تصمیم گیرنده در میان بگذارند. بی شک نتیجه این گونه دیدارها و جلسات و گفت‌وگوها باعث شکوفایی بیشتر این صنعت خواهد شد.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ادامه‌داد: امسال شاهد حضور ۱۲ نماینده شرکت‌های خارجی از کشورهای ترکیه، ایتالیا، امارات، چین، اتریش، بلغارستان، مالزی، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، سوئیس و کره جنوبی در این نمایشگاه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌ سازمان توسعه تجارت، از هیات‌های تجاری کشورهای هدف نیز برای بازدید از نمایشگاه و برگزاری جلسات رو در رو (B۲B) دعوت شده است.