تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۰ میلیارد ریال در حوزه زیرساخت و توسعه گردشگری این خطه هزینه شده‌ است.

به گزارش ایرنا، علی محمدی عصر روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری افزود: ۵۰ میلیارد ریال از این رقم تنها در حوزه بوم‌گردی و توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر بیشترین تمرکز و سرمایه‌گذاری را، به توسعه بوم‌گردی‌ها اختصاص دادیم، گفت: البته از آنجا که سرمایه‌گذار در سطح کلان نداشتیم، برای سرمایه‌گذاران خُرد مجوز راه‌اندازی ۱۶ بوم‌گردی صادر و مراحل صدور مجوز چهار بوم‌گردی دیگر نیز در دست اقدام است.

محمدی اضافه کرد: حوزه گردشگری این شهرستان در بخش آژانس گردشگری، بوم‌گردی، رستوران‌ بین راهی و مجتمع‌های گردشگری فعال و بیشترین فعالیت این بخش‌ها در حوزه زیرساختی متمرکز است.

وی در ادامه با بیان اینکه مجوز کاووش و شناسی آثار تاریخی را از ۲ سال قبل دریافت کردیم، ادامه داد: در حالی که تاریخ این منطقه تا پیش از این، حداکثر به دوران تیموری می‌رسید، اما با بررسی و شناسایی و کاوشهای باستان شناسی، قدمت تاریخی شهرستان به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد.

محمدی اضافه کرد: قدمت آثار و محوطه های تاریخی شناسایی شده از حدود چهار هزار سال پیش تا دوران صفویه است.

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه تصریح کرد: بر این اساس اکنون بیش از ۳۵۰ اثر و محوطه تاریخی در این خطه شناسایی شده که ۶۴ اثر آن تاکنون به ثبت ملی رسیده‌ است.

محمدی به ثبت رویدادهای ملی مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: پنج رویداد محلی، مذهبی و ملی شامل: نخل‌گردانی شهر کدکن، علم‌گردانی روستای حصار، کف‌زنی و ابریشم‌کشی بایگ و کاروان نمادین اسرای عاشورا در پنج صفر را داریم که ۲ رویداد از این تعداد به ثبت ملی رسیده‌ است.

وی به حوزه صنایع دستی این خطه نیز اشاره و اظهار کرد: اولویت را روی صنایعی متمرکز کردیم که مختص این منطقه بویژه سه نام ویژه (برند) زعفران، ابریشم و عقیق را احیا کردیم و این اقدام امتیاز شهرستان را در این حوزه و بویژه برگزاری تورهای گردشگری تخصصی بالا برد.

محمدی اضافه کرد: در حوزه بناهای تاریخی با توجه به تعدد بناها و کمبود اعتبارات، واگذاری بناها در سطح استان را پیگیری کردیم که در نهایت مجوز واگذاری حمام حاجی رییس با رویکرد آب درمانی به بخش خصوصی دریافت شد، اما هنوز برایش سرمایه‌گذار جذب نشده‌ است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین موقوفه خراسان رضوی بنام قطب‌الدین حیدر با ۸۰ باب مغازه و زمین‌های موقوفه را با مشارکت اداره اوقاف پیگیری کردیم، گفت: بیشترین مشارکت بخش خصوصی در حوزه بناهای تاریخی در خراسان رضوی با ۹۰ میلیارد ریال را داشتیم و در عین حال ۴۰ میلیارد ریال نیز در حوزه اعتبارات دولتی با محوریت قطب‌الدین حیدر اختصاص یافت.

محمدی بیان کرد: اگر تخریب بافت زعفرانیه رخ نمی‌داد امروز در حوزه ثبت جهانی هم‌طراز با یزد بودیم زیرا بیشترین خانه‌های تاریخی و بناهای عام‌المنفعه از قبیل کاروانسرا، آب انبار، حمام و مساجد تاریخی در این بافت بود که شوربختانه در سالیان گذشته از بین رفت.

معاون اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه نیز گفت: امسال در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که ۵۷ میلیارد ریال آن در حوزه صنایع دستی و ۳۰ میلیارد ریال دیگر با محوریت گردشگری جذب و مابقی آن نیز در حال جذب است.

سمیه نگهبان افزود: مهم‌ترین رسالت در حوزه صنایع دستی توسعه و آموزش است که از پارسال ۳۵۰ هنرجو در رشته‌های سنگ‌های قیمتی و منبت‌کاری و فرت‌بافی چرم و زیورآلات قیمتی را آموزش دادیم.

وی افزود: در راستای ایجاد اشتغال از پارسال تاکنون ۱۵۰ مجوز صنایع دستی صادر و در عین حال برای حمایت از این بخش، افرادی که دارانه پروانه تولید انفرادی و کارگاهی هستند، معاف از مالیات می شوند.