به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی موتورسواری برای سرعت بخشیدن به فعالیتهای روزانه مردم بود اما اکنون که به عنوان یک شغل و یک منبع درآمدی برای بسیاری از شهروندان موتورسوار تبدیل شده نوع رفتار موتورسواران نیز تا حدود زیادی تغییر کرده، اینکه غذای مردم را زود به دست آنها برسانند، اینکه با عبور از چراغ قرمز و یا خطهای ویژه زودتر مسافر را به مقصد برسانند و یا پیک موتوریهایی که زود رسیدن را همیشه مقدم بر همه فعالیتها میدانند، همه این مسایل باعث شده که میزان تخلفات آنان نیز سر به فلک بکشد.
روزانه مردم تهران هزاران نوع تخلف را موتورسواران همانند عبور از خیابانهای ممنوع، گذر از تونلهای سطح شهر، حرکات مارپیچی، پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک موتور، حمل غیرمتعارف بار، عبور از پیادهروها، سرعتهای غیرقانونی در پیادهرو، حرکت از جهتهای مختلف در خیابانهای اصلی و فرعی و توقف در کنار خیابان حتی هنگام خرید مشاهده میکنند.
شاید موتورسیکلتداران این نوع تخلفات را به عادت همیشگی خود تبدیل کردهاند لذا نه تنها این تخلفات را کاهش نمیدهند بلکه برخی روزها حرکات عجیبتری از آنها سر میزند.
ثبت حدود ۹۴۰ هزار اعمال قانون از سوی موتورسیکلتسواران
چنان در خیابانها ویراژ میروند که هیچ فردی از دست موتورسیکلتسواران آسایش ندارد، پیادهرو و خیابان ندارد همه جا همانند قارچ از روی زمین میرویند، گاهی احساس میکنیم ممکن است حتی برخی موتورسواران روزی بتوانند از روی خودروها هم عبور کنند، تصوری که برخی پایتختنشینان به دلیل حرکات عجیب و غریب موتورسواران روزانه میبینند، زندگی برای این مردم در چنین شرایطی سخت و برای آموتورسوار انگار راحتتر است.
گاهی که موتورسوار با حرکتی مارپیچی یا ویراژگونه از کنارمان رد میشود به این موضوع فکر میکنم که آیا هر فردی که سوار بر موتورسیکلت میشود به فکر جانش هست! زیرا براساس آمارهای پلیس راهور تهران بزرگ ۴۶ درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلتسواران است. آیا این آمارها و مرگ روزانه تعدادی از موتورسواران نمیتواند دلیلی برای رعایت قوانین از سوی این افراد باشد؟
برخورد با موتوسواران هم ظاهرا نمیتواند مانع این تخلفات از سوی موتورسیکلتداران در پایتخت شود زیرا براساس جدیدترین دادههای آماری از سوی پلیس راهور تهران بزرگ، از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۹۳۳ هزار و ۴۶۵ مورد اعمال قانون و تخلفات موتورسواران در این شهر به ثبت رسیده که این نوع برخوردها هم نشان از آمار بالای تخلفات آنان دارد. بنابراین نشان میدهد که شاید قوانین مرتبط با اعمال قانون نیز در قبال این افراد بازدارنده نیست.
رشد ۶۴ درصدی میزان برخوردها با موتورسیکلتداران در پایتخت
رییس پلیس راهور پایتخت به آمارهای برخورد با تخلفات موتورسیکلتسواران در شهر تهران در پنج ماهه سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: تعداد ۹۳۳ هزار و ۴۶۵ مورد اعمال قانون در این مدت انجام شده که از این میزان تعداد ۹۸ هزار و ۵۲۰ مورد مربوط به پلاک مخدوش، ۱۴ هزار و ۱۴۳ مود عبور از پیادهرو، ۶۶ هزار و ۷۱۹ مورد عبور از خط ویژه، ۴۳ مورد حمل غیرمتعارف بار، ۱۱۰ هزار و ۶۸۸ مورد عبور ممنوع، ۴۰۴ هزار و ۱۸ مورد عدم استفاده از کلاه ایمنی، پنج هزار و ۷۸ مورد توقیف با کفی، ۵۰ هزار و ۱۹۷ مورد توقیف ساعتی، ۷۸ هزار و ۲۲۸ مورد رفع اثر پوشش پلاک، ۲۹ هزار و ۶۴۸ مورد آشکارسازی موتورسیکلت، ۳۸۱ هزار و ۲۳۱ مورد طرح موتوریار و ۲۲۲ مورد نیز سایر موارد بوده است.
سرهنگ ابوالفضل موسویپور اظهار کرد: این میزان از آمار برخوردها و اعمال قانون مربوط به موتورسیکلتداران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۳۶۵ هزار و ۸۰۱ مورد رشد داشته است که بیشترین افزایش در بخش پلاک مخدوش موتورسیکلت، عبور از پیادهرو و خط ویژه، عبور ممنوع موتورسیکلت و عدم استفاده از کلاه ایمنی است.
وی ادامه داد: طبق این دادههای آماری میزان برخوردها با موتورسیکلتداران در پایتخت در مجموع ۶۴ درصد افزایش داشته که پلاک مخدوش موتورسیکلت ۴۴ درصد رشد، عبور از پیادهرو ۱۱۵ درصد، عبور از خطوط ویژه ۲۶۲ درصد، عبور ممنوع موتورسیکلت ۸۷ درصد و طرح موتوریار چهار درصد رشد را به خود اختصاص دادهاند.
حرکت در تونل و خطوط ویژه و تصادفات موتورسواران
حرکات مخاطرهآمیز و بسیار خطرناک، تک چرخ و حرکت خلاف جهت برخی از کارهای ممنوعه برای موتورسواران است که باعث بروز حوادث تلخ و جبرانناپذیری برای آنان میشود، مرگ یکی از این مواردی است که در انتظار موتورسواران متخلف است.
در صورت ارتکاب این تخلفات از سوی موتورسیکلتسواران برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ضمن اعمال قانون، موتورسیکلت نیز به مدت یک هفته در پارکینگ متوقف میشود اما موضوع مهم این است زمانی که مرگ به سراغ این افراد بیاید دیگر امکان جبران آن وجود ندارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره ممنوعیت ورود موتورسواران به تونلهای شهری هشدار داد و گفت: سال گذشته ۱۱ و امسال ۲ موتورسوار در تونلهای شهر جان خود را از دست دادهاند. پارسال شاهد جان باختن ۱۱ نفر از راکبان موتورسیکلت بدلیل ورود به تونلها و واژگونی و برخورد با سطح راه و یا برخورد با دیواره تونلها بر اثر مسمومیت گازهای آلاینده بودهایم.
سرهنگ فیروز کشیر ادامه داد: این موضوع را میدانیم وقتی موتورسواری راه صحیح و درست خود را طی میکند هیچ دلیلی ندارد که بخواهد دچار واژگونی شود پس حتما دلیلی برای واژگونی و برخورد با دیواره تونلها وجود دارد که این انباشت گازهای آلاینده است که باعث واژگونی ها در داخل تونل میشود.
وی گفت: در خطوط ویژه فقط تردد اتوبوسهای تندرو و خودروهای امدادی و پلیس مجاز بوده و موتورسواران نمیتوانند از این خطوط برای تردد و ادامه حرکت استفاده کنند. با توجه به اینکه اتوبوس در حال تردد مجاز و در مسیر تعیین شده است ناگاه با موتورسیکلت از روبرو مواجه میشود و راننده این اتوبوس نمیتواند با آن حجم از مسافر از ترمز استفاده کند و چون فرصتی برای عکسالعمل ندارد با موتورسیکلت شاخ به شاخ میشود و حوادث دلخراشی رقم میخورد.
اگر چه عوامل بازدارندهای برای انواع حرکات خطرناک از سوی موتورسواران در خیابانها، بزرگراهها و حتی تونلهای سطح پایتخت وجود دارد اما برخی از دارندگان موتور انگار گوش شنوایی برای شنیدن اخبار ناگوار برای موتورسیکلتداران ندارند و از طرفی دیگر به هیچ یک از قوانین مرتبط با موتورسواری اهمیتی نمیدهند.
همین مشکلات نه تنها باعث مرگ، مصدومیت و هزاران گرفتاری دیگر برای موتورسواران میشود از طرفی دیگر عابران پیاده، خودروهای عبوری و حتی دیگر موتورسیکلتداران را گرفتار میکنند و شاید تا سالهای سال نتوانند آسیبهای ناشی از آن را جبران کنند.