تبریز - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شهرستان های اسکو، مرند، جلفا، آذرشهر و خسروشهر جزء شهرستان های پیشرو در کشت و کار پسته هستند، میزان تولید پسته در استان را ۲ هزار و ۴۵ تن اعلام کرد.

مسعود جعفرنژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متوسط عملکرد منطقه حدود یک تن در هکتار است.

وی از دلایل عملکرد پایین باغات پسته استان نسبت به سایر استان‌ها به جوان بودن درختان پسته اشاره کرد و گفت: قسمت اعظم درختان پسته موجود در سن ۱۲ سالگی هستند که هنوز با باردهی اقتصادی فاصله دارند.

جعفرنژاد از افزایش سطح زیر کشت پسته در استان خبرداد و گفت: سطح زیر کشت این محصول حدود ۳ هزار هکتار است که شامل ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغات بارور و ۸۷۰ هکتار باغات غیر بارور است.

وی افزود: با بالا رفتن هدایت الکتریکی و میزان نمک محلول در آب و خاک های زراعی استان و نیز پائین رفتن سطح آب های زیر زمینی و کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی، سطح زیر کشت پسته در استان نیز افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری این محصول و نیز تحمل نسبی به شوری بالای خاک، آب و کم آبی در تبدیل اراضی کم بازده به مناطقی با بهره وری بالا و در جایگزینی محصولات پرآب بر با این محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه در اردیبهشت ماه به دلیل بارندگی های زیاد و بالا بودن رطوبت نسبی هوا، با ایجاد اختلال در تلقیح درختان، بستر خسارت در کیفیت و کمیت محصول را فراهم می‌کند.

جعفرنژاد گفت: عمده ترین ارقام پسته کشت شده در استان رقم های احمدآقائی و اکبری است، هرچند دیگر ارقام مانند کله قوچی، اوحدی، شاه پسند نیز در باغات استان کشت می‌شود.

وی افزود: پایه های مرسوم استان بادامی زرند و پسته وحشی است، البته توسعه پایه های پر رشد امریکایی مانند UCB۱ در استان از لحاظ مقاومت به سرما نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

طغیان « پسیل» در آذربایجان شرقی

وی ادامه داد: آفت کلیدی پسته در منطقه «پسیل» است که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی طغیان کرده و باعث خسارت های زیادی از جمله ریزش میوه، برگ و کاهش عملکرد در محصول شده است و تلاش کارشناسان حفظ نباتات در راستای کاهش استفاده از سموم و مبارزه آفت با کارت زرد و صابون های حشره کش است.

آذربایجان شرقی نیازمند افزایش مراکز فراوری پسته است

جعفرنژاد افزود: در آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۸ مرکز فرآوری پسته وجود دارد که از این تعداد ۶ مورد دارای خط کامل فرآوری با ظرفیت روزانه ۶ تن در ساعت و بقیه به صورت نیم خط یا خانگی اقدام به فرآوری می‌کنند که برای جلوگیری از تر فروشی نیاز است مراکز فرآوری افزایش یابد.