ساری - ایرنا - استاندار مازندران با اشاره به انتخاب شعار سال رهبری با عنوان سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، گفت که لازمه جهش تولید توجه بیش از پیش به اقتصاد تعاونی ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی توسعه تعاون و نوزدهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان، با اشاره به اهمیت بخش تعاون در توسعه کشور، اظهار داشت: با تصویب اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی نظام اقتصادی کشورمان بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است و در اصل ۴۳ قانون اساسی یکی از راه های بارز و پررنگ جهت رفع نابسامانی های اقتصادی از جمله فقر، محرومیت، بیکاری، رکود و تورم تشکیل تعاونی ها با مشارکت و همکاری اقشار مختلف مردم است.

وی از قول مساعد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حمایت بیش‌از پیش از تعاونی‌ها خبرداد و خاطرنشان کرد: به گفته وزیر تعاون، هر تعاونی و سرمایه‌گذاری که ۶۰ درصد سرمایه موردنیاز را تامین کند، می‌تواند از تسهیلات و حمایت‌های وزارتخانه برای تامین ۴۰ درصد باقیمانده بهره‌مند شود.

وی شمار تعاونی‌های به ثبت رسیده در مازندران را یکهزار و ۵۰۰ تعاونی اعلام کرد و با بیان اینکه از این تعداد ۷۸۰ تعاونی در سطح استان فعال است، بر لزوم شناسایی، رفع مشکلات و فعال‌سازی تمام تعاونی‌ها برای رسیدن به جهش تولید تاکید کرد.


مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه تعاونی ها یکی از الگوهای مطلوب رشد تولید با مشارکت مردم هستند، بر لزوم تقویت تعاونی‌ها از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه تاکید کرد و افزود: تعاونی ها با ایجاد هماهنگی در فرایندهای تولید و توزیع، می توانند به بهره وری بیشتری در استفاده از منابع و کاهش هزینه ها نقش آفرینی کنند.

نوری ادامه داد: در عصر حاضر تشکیل تعاونی ها در جهان نهضتی انسانی، اخلاقی و تربیتی است که بر مبنای آن نظام اقتصادی خاصی برای رفاه و ایجاد اشتغال در جامعه پی ریزی کرد و در کشورمان نیز تشکیل تعاونی ها برگرفته از آموزه های دینی و شرعی است.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی تاکید دارند چرا که تنها مدلی که می تواند کشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعی و توسعه همه جانبه سوق داده و در خیزش عظیم اقتصادی قرار دهد، مدل تعاون است.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.