تهران - ایرنا - سخنگو و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: دولت بازگرداندن اتباع غیرمجاز را دنبال می‌کند و در هر بخشی که به قوه قضاییه نیاز داشته باشند آمادگی داریم که به آنها کمک کنیم تا این حوزه سر و سامان بهتری بگیرد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، اصغر جهانگیر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی اتباع غیرایرانی اظهار داشت: در این زمینه از سازمان ملی مهاجرت دعوت کردیم و جلسات مشترکی با آنها تشکیل شد. در این نشست‌ها مطالبی درباره چگونگی استفاده از حضور اتباع به عنوان فرصت‌های کشور و اینکه اگر خدایی نکرده تهدید یا ضعفی وجود دارد، چگونه می‌توان آنها را برطرف کرد؛ مطرح شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان ملی مهاجرت برنامه کاملی را برای ساماندهی اتباع دنبال می‌کند و در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه نیز تلاش می‌کنیم متناسب با وظایفی که داریم به آنها کمک کنیم.

جهانگیر درباره تحصیل کودکان اتباع گفت: کودکان اتباع که اکنون در جامعه حضور دارند، به موازات کودکان ایرانی از تحصیلات رایگان بهره‌مند می‌شوند و از این تحصیلات می‌توانند استفاده کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی رسیدگی به مسائل اتباع، برعهده دولت است و ضابطان به ویژه نیروی انتظامی در این زمینه برنامه‌های خوبی برای ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن اتباع دارند.

جهانگیر درباره پیشگیری از وقوع جرم در حاشیه‌ شهرهای بزرگ مانند تهران نیز تصریح کرد: وقوع جرم به اتباع اختصاص ندارد و در همه بخش‌ها ممکن است جرم اتفاق بیفتد، به خصوص در حاشیه‌ها به دلیل امکانات کمتر و محرومیت‌ها وقوع جرم بیشتر است و گاهی اوقات ممکن است شاهد برخی از جرایم باشیم. این مسئله به صورت خاص به اتباع باز نمی‌گردد و می‌تواند شامل همه از جمله اتباع هم باشد. فعالیت‌هایی که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه حاشیه‌نشینی انجام می‌دهیم، شامل همه افراد است.