رشت - ایرنا - پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پائیز سال ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ با عنوان پویش ملی ایرانیان برای امنیت و اقتدار غذایی امروز دوشنبه همزمان با سراسر کشور در این استان فعال شد.

به گزارش ایرنا، این کاروان به همت سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در همه شهرستان‌های استان با محوریت مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و با همکاری تشکل‌های تحت حوزه تعاون روستایی، صندوق بیمه کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی (مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی) و مراکز تحقیقاتی کشاورزی تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: جریان سازی اجتماعی برای نهادینه سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی در کشور، پاسخگویی به سئوالات و ابهامات کشاورزان در مورد برنامه الگوی کشت ملی محصولات زراعی سال ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ و مساله یابی و ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای حل آنها از محورهای فعالیت این کاروان است.

صالح محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گیلان از نظر جغرافیایی استان کوچک به شمار می‌رود؛ اما به لحاظ توانایی و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی از استان‌های شاخص بوده و شرایط کشت دوم نیز در بخشی از زمین‌های زراعی استان فراهم است.

وی با بیان اینکه کشت دوم امسال در ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان هدف‌گذاری شده‌است اضافه کرد: برای کشت دوم برش‌هایی برای شهرستان‌های مختلف استان تعیین شده که مدیران شهرستان‌ها با استفاده از ظرفیت خانواده و تشکل‌های بخش کشاورزی برای ترویج کشت محصولات دوم و پائیزه برنامه‌ریزی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کشت دوم در ۱۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان هدف‌گذاری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: فرهنگ کشت دوم در استان شکل گرفته و در برخی مناطق کشت دوم محصولات کشاورزی بسیار پررنگ است؛ در برخی شهرستان‌ها نیز کار تحقیقاتی، آموزشی و پژوهشی در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با توجه به توسعه کشت دوم به عنوان فعالیت اقتصادی با ارزش در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی گیلان و فراهم شدن زیرساخت ها و شکل گیری کریدور شمال و جنوب و ارتباط با اتحادیه اورسیا برای صادرات بیش از پیش محصولات کشاورزی استان برنامه‌ریزی شود.

گیلان دارای ۴۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند؛ گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.