تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با طراحی و تولید سامانه راهبری جراحی، موفقیت در جراحی‌های پیچیده و خطرناک را که قبلاً مرگ و میر زیادی داشته است را ممکن کرده و ارزآوری ۵۰ درصدی برای کشور رقم زده است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یک مجموعه دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۵ با تمرکز بر بهبود جراحی‌های کم‌تهاجمی با طراحی و ساخت سیستم‌های ناوبری جراحی نوآورانه تاسیس شد. سیستم‌های ساده و کاربر پسند این شرکت را می‌توان در جراحی‌های مغز و اعصاب، گوش، حلق و بینی، ستون فقرات، CMF و ارتوپدی استفاده کرد.

هدف این شرکت دانش‌بنیان، ارائه راه‌حلی نوآورانه بر اساس نیازهای جراحان در حوزه‌های مختلف است که به آنها اجازه می‌دهد تا روش‌های جراحی پیچیده را با خیالی آسوده، سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام دهند.

در گذشته، فناوری ساخت سیستم‌های ناوبری جراحی، تنها در اختیار کشورهای آلمان و آمریکا بود و امروز این شرکت ایرانی، تنها تولیدکننده سامانه مذکور است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، سامانه راهبری جراحی مدل CompoTM را یک سیستم ناوبری جراحی جامع برای جراحی‌های مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و جراحی‌های ستون فقرات و فک و صورت خواند و اظهار داشت: این سیستم، جراحان را قادر می‌کند تا با اطمینان، عملیات جراحی پیچیده را انجام دهند و سیستم‌های ناوبری جراحی را در ساده‌ترین شکل آن تجربه کنند.

به گفته علیرضا احمدیان، Compo کاربرد پزشکی گسترده‌ای دارد که انواع مختلف جراحی را از بیوپسی ساده تا جراحی پیچیده پوشش می‌دهد.

وی به بهبود کیفیت و دقت عمل‌ها با استفاده از سیستم ناوبری جراحی اشاره و عنوان کرد: این سیستم، موفقیت در جراحی‌های پیچیده و خطرناک را که قبلاً مرگ و میر زیادی داشته است را ممکن می‌کند همچنین در زمینه جراحی مغز و اعصاب، سیستم ناوبری جراحی دارای کاربردهای متفاوتی از جمله تحریکات عمقی مغز (DBS) یا تشریح تومور است.

احمدیان ادامه داد: استفاده از این فناوری این امکان را برای جراح فراهم می‌کند تا مطمئن شود که تومور به طور کامل و بدون آسیب رساندن به سایر بافت‌های سالم تشریح شده است. همچنین در دیگر روش‌های جراحی مغز و اعصاب، نقاط مورد نظر به راحتی شناسایی شده و موقعیت دقیق آنها در حین جراحی مشخص می‌شود. علاوه بر این در زمینه گوش و حلق و بینی، استفاده از فناوری ناوبری باعث می‌شود که جراحی‌های تهاجمی با عوارض کمتری انجام شود و عمل جراحی سخت با کیفیت بسیار بیشتری نسبت به جراحی سنتی انجام شود.

این فعال دانش‌بنیان ضمن اشاره به برنامه‌های کاربردی مغز گفت: ساختار مغز بسیار پیچیده است و برای به حداقل رساندن خطر بیمار باید با برنامه‌ریزی شدید و با احتیاط به جراحی مغز نزدیک شود. از سیستم ناوبری می‌توان برای موارد بیوپسی تومور، تجسم ساختارهای حیاتی مغز، برداشتن تومور، برداشتن تومور قاعده جمجمه مانند آدنوم، کوردوما و کرانیوفارنژیوم، جراحی نشت CSF و جراحی‌های اصلاحی استفاده کرد.

وی در تشریح کاربردهای ستون فقرات اظهار داشت: ساختار پیچیده ستون فقرات، استخوان‌ها و بسته‌های عصبی را به هم متصل می‌کند در نتیجه نیاز به ظرافت جراحی بسیار دارد و جراحان ستون فقرات اغلب باید با دقت میلی‌متر محاسبه کنند تا از موفقیت عمل و نتایج مطلوب برای بیمار، مطمئن شوند. از سیستم ناوبری می‌توان برای ترمیم آسیب تروماتیک ستون فقرات و رفع فشار ریشه‌های عصبی استفاده کرد.

احمدیان درخصوص کاربرد این سامانه در برنامه‌های کاربردی گوش، بینی و گلو گفت: در جراحی جمجمه، ظرافت بسیار زیادی برای عبور از بسیاری از معابر و حفره‌های کوچک درگیر در جراحی گوش و حلق و بینی لازم است. از سیستم ناوبری می‌توان برای موارد جراحی سینوس، برداشتن کیست و پولیپ، رفع فشار عصب بینایی، موکوسل پیشانی و جراحی‌های قاعده جمجمه استفاده کرد.

وی با اشاره به استفاده بیش از ۱۲۰ بیمارستان ایرانی از این محصول دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: از نظر کیفی، محصول کاملا قابل رقابت بوده و از نظر کَمّی نیز ۵۰ درصد مناسب‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است.

وی با بیان اینکه محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان به چندین کشور اروپایی صادر شده است، خاطرنشان کرد: اکنون در حال مذاکره با کشورهای ترکیه و یونان برای فراهم کردن زمینه صادرات محصول هستیم.