تهران- ایرنا- تاجیکستان در میانه بحران‌های داخلی از جمله مشکلات اقتصادی و زیرساختی، به دنبال تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و در این راستا به عربستان سعودی نیز نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تاجیکستان درحالیکه به گفته بانک جهانی با مشکلاتی از جمله ضعف در بخش رقابت اقتصادی، ارتباطات و حمل و نقل و نیز مسائلی در بدنه دولتی روبرو است، فرصت‌های مختلف جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورها همچون عربستان سعودی را دنبال می‌کند.

در همین راستا سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به تفاهماتی با عربستان سعودی رسید تا بمنظور خروج از بحران اقتصادی قدم بردارد.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه تاجیکستان، مهرالدین روز جمعه در دیدار با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان یک یادداشت تفاهم همکاری را امضا کرد که لغو روادید برای اقامت‌های کوتاه مدت برای دارندگان گذرنامه‌های خدماتی و دیپلماتیک را شامل می‌شود. در جریان این دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در مورد چندین موضوع مهم مربوط به روابط دو جانبه و مسائل بین‌المللی گفتگو کردند.

در میان موضوعات مطرح شده، دو طرف بر امنیت منطقه‌ای، همکاری اقتصادی و همچنین مسائل محیط زیستی تاکید کرد درحالیکه دوشنبه در این زمینه‌ها به ویژه موضوع امنیتی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

به نوشته روزنامه عرب نیوز، هفته گذشته اکرم کریمی سفیر تاجیکستان در ریاض به مناسبت سی و سومین روز استقلال این کشور اعلام کرد: ما عربستان را یک شریک مهم در نظر می‌گیریم و به دنبال تقویت همکاری در تمام سطوح هستیم.

وی در مراسم پذیرایی در کاخ فرهنگ در محله دیپلماتیک در ریاض، گفت: بیش از ۳۳ سال است که کشور من با قدرت و اراده برای حفظ استقلال و حاکمیت خود و دستیابی به دستاوردها در مسیر پیشرفت، حرکت کرده است.

او گفت که دو کشور پیوندهای قوی با سازمان‌هایی مانند سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری شانگهای و شورای همکاری خلیج فارس برقرار کردند.

کریمی از حمایت عربستان سعودی از توسعه تاجیکستان از طریق موسسات مالی مانند بانک توسعه اسلامی، صندوق توسعه عربستان و «مرکز امداد و اقدامات بشردوستانه ملک سلمان» قدردانی کرد.

وی گفت: ما با برادران سعودی خود برای تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور همکاری می‌کنیم و مشتاقانه منتظر حضور سرمایه گذاری مطلوب عربستان در تاجیکستان هستیم.

به عنوان بخشی از این تلاش‌ها، مقدمات نشست بعدی کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و عربستان و مجمع تجاری تاجیکستان و عربستان در ریاض در حال انجام است.

ولید بن عبدالرحمن الرشیدون سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان در یک نشست خبری گفت: صندوق توسعه عربستان سعودی ۱۰۰ میلیون دلار به پروژه ساخت نیروگاه برق آبی راغون در تاجیکستان کمک مالی خواهد کرد.

این دیپلمات علت این سرمایه گذاری را تضمین امنیت انرژی و رشد اقتصادی پایدار در تاجیکستان عنوان کرد. سفیر عربستان افزود: حمایت‌های مالی عربستان نشان دهنده سطح بالای همکاری های دوجانبه در بخش انرژی است و به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور کمک می‌کند.