مشهد- ایرنا- بارش‌های اوایل سال گرچه خسارت به همراه داشت و جان گرفت از چند همشهری و هم استانی ما، اما اندک جانی بخشید به تن تشنه دشت رنگ و رو رفته مشهد.

ذخایر آبی مشهد نیز بی‌نصیب نماند از نزول رحمت الهی و سدهای بی جان که خیلی دور نبود مرگشان، خون تازه ای به پیکرشان تزریق شد به واسطه همین بارش ها. و تابستانی را که به دلیل کمبود منابع آبی از آمدنش دلهره و اضطراب داشتیم، به سلامت از سر گذراندیم و کم کم به پاییز ۱۴۰۳ رسیدیم.

پاییزی که شروع سال آبی جدید است و قطعا نقشی تعیین کننده بر شرایط آبی شهرمان دارد. همچنان که نکو بودن سال جدید در سیمای نوبهار آن پیداست بی شک سال آبی خوب هم از پاییزش می تواند پیدا باشد.

چنانچه پیش بینی های هواشناسی درست باشد پاییز شرایط نرمالی برای استان و مشهد به لحاظ بارندگی نخواهد داشت مگر اینکه ارزیابی نقشه های پیش یابی دقیق از کار درنیاید که درصد نقص خطاها معمولا در این موضوع کم بوده و نمی شود به آن دل بست.

با این تفاسیر به مانند سالیان اخیر باید منتظر پاییزی کم‌بارش‌تر از حد نرمال ثبت شده در درازمدت باشیم. این یعنی تمرکز بر مدیریت مصرف منابع آبی که در اختیار داریم. اتفاقی که در کنار هم در تابستانی که گذشت رقم زدیم و حتی با اینکه حضور زائران و دلدادگان امام مهربانی‌ها را در مشهد پرشورتر و بیشتر از سال‌های گذشته شاهد بودیم با مصرف کمتر نسبت به زمان مشابه سال گذشته روزهای گرم و طاقت‌فرسا، تابستان را از سر گذراندیم تا نه زائران امام رضا (ع) و نه مجاورانش که ما و شما باشیم، به مشکل نبود یا کمبود آب برنخوریم.

فکر به این مطلب که تابستان رفت و خطر کم‌آبی و بی‌آبی را هم با خود برد خطایی راهبردی است که نباید ذره‌ای از آن غافل شویم. تنش‌های آبی خانمان‌سوزی که در یکی دو دهه اخیر به دشت مشهد و خراسان وارد شده تا سالیان سال با وجود بارش‌های فراتر از نرمال هم حتی قابل جبران نیست چه رسد که بخواهیم با تنشی جدید رو به رو شویم. با این تفاسیر باید پاییز، زمستان و بهارهایی که درپیش داریم را برای تامین آب مورد نیازمان با همان آرایشی مدیریت کنیم که به مدیریت مصرف و کاهش سرانه مصرف آب بینجامد.

شک نداریم بازهم می شود و می‌توانیم این مسوولیت مهم را در کنار هم به دوش بکشیم و امیدوارانه دست به دعا و دیده به آسمان، نزول رحمت الهی را چشم بکشیم. یادمان نرود همه ما نگهبان و ناجی جان آب هستیم و برای حفظش ملزم به تلاش.

* رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد