تهران- ایرنا- «نیکولاس کاسماتوپولوس» استاد سیاست دانشگاه آمریکایی بیروت گفت که به احتمال زیاد آمریکا در ترور «سیدحسن نصرالله» دست داشته و این اقدام با همکاری اطلاعاتی و نظامی واشنگتن صورت گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اسپوتنیک، این استاد سیاست عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه آمریکایی بیروت در گفت‌وگو با این خبرگزاری افزود: «به طور قطع دلیل خوبی برای باور چنین چیزی وجود دارد، این اقدام با تائید دیپلماتیک و به احتمال زیاد همکاری نظامی و اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته است».

این استاد دانشگاه همچنین این فرضیه را مطرح کرد که کمک آمریکا در ترور دبیرکل حزب الله لبنان، می‌تواند با هدف حفاظت از نقش و قدرتی که اسرائیل در منطقه دارد، مرتبط باشد».

کاسماتوپولوس تشریح کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که اسرائیل از حمایت هر دو حزب در مجلس سنا و کنگره آمریکا برخوردار است و به عنوان متحد مهم واشنگتن کار کثیف خود را در منطقه انجام می‌دهد.

وی سپس ادامه داد: اسرائیل به آمریکا کمک می کند تا هژمونی اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی خود را حفظ کند، منطقه را در آشفته نگه دارد و اجازه اتحاد منطقه ای و همکاری نمی دهد. زیرا هر قدرت منطقه ای دیگر می تواند منافع آمریکا و اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد.

این کارشناس خاطرنشان کرد که مجتمع‌های نظامی-صنعتی آمریکا و اسرائیل در هم تنیده شده‌اند و امتداد یکدیگر هستند. این خود منافع بسیار آمریکا برای حمایت از اسرائیل را توضیح می دهد.

اسپوتنیک نیز در پایان یادآور شده است که در پی ترور دبیرکل حزب الله لبنان، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و کامالا هریس معاونش، آن را «اقدامی برای عدالت» توصیف کردند. هرچند جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که واشنگتن هیچ اطلاع قبلی از این عملیات نداشته است. اما مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که «دستور این حمله تروریستی از نیویورک صادر شده است».