تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: چنانچه سوخت زمستانی نیروگاه‌ها به طور کامل تامین نشود، زمستانی سخت در پیش خواهد بود.

«ساناز جعفرزاده» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو باخبرنگار اقتصادی ایرنا، ضمن مطلوب ارزیابی‌نکردن وضعیت سوخت نیروگاهی افزود: امسال در هم‌سنجی با سال گذشته ۶ درصد گاز کمتری دریافت شده است و این مساله سبب شده مصرف گازوئیل ۱.۸ برابر سال گذشته شود.

وی ادامه‌داد: همچنین مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نیز تقریباً ۲ برابر سال گذشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه طراحی نیروگاه‌ها بر اساس سوخت گاز است، خاطرنشان‌کرد: همچنین بیشترین ضریب آمادگی نیروگاهی در حالتی بروز می‌کند که از سوخت گاز برخوردار باشند و افزایش مصرف سوخت مایع سبب شده ضریب پایداری واحدها هم تحت‌تاثیر قرار گیرد.

جعفرزاده با بیان اینکه توانستیم با این وضعیت اوج بار تابستان را با ضریب آمادگی مشابه سال گذشته یعنی بالای ۹۸ درصد آمادگی پشت سر بگذاریم، گفت: در حال حاضر انجام تعمیرات نیروگاه‌ها ضروری است و باید سریع این تعمیرات انجام شود.

وی ادامه‌داد: از سویی دیگر برای سوخت زمستان یک ملاحظه‌ای روی موجودی مخازن وجود دارد و تقریباً ۴۳ درصد مخازن خالی‌تر از سال گذشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی افزود: سال گذشته در مجموع موجودی سوخت مخازن تقریبا به عدد ۸۸ درصد رسید، اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به ۷۷ درصد برسد.

جعفرزاده خاطرنشان‌کرد: اکنون موجودی مخازن نفت و گاز ۴۴ درصد است و ضرورت دارد محدودیتی که در تخصیص گاز نیروگاهی در شرکت ملی گاز وجود دارد، رفع شود.

وی همچنین گفت: ضرورت دارد در این دو ماهی که تا آغاز اوج مصرف گاز در بخش خانگی باقی‌مانده، نهایت تخصیص گاز به نیروگاه‌ها اتفاق افتد تا شاهد کمترین استفاده از سوخت مایع تحویلی از سوی شرکت پالایش و پخش باشیم و این سوخت‌های جایگزین برای زمستان ذخیره شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی یادآور شد: اگر این موضوع اتفاق رخ ندهد و ما در این دو ماه مهر و آبان نتوانیم مصرف سوخت مایع به‌ویژه نفت گاز را در نیروگاه‌ها صفر کرده و تمرکز بر روی ذخیره‌سازی انجام نشود، به طور قطع زمستان سختی برای تولید پایدار برق نیروگاه‌ها خواهد بود.

احتمال خاموشی در زمستان

جعفرزاده درباره احتمال وقع خاموشی برق در زمستان، افزود: این احتمال بستگی به فشار گاز دارد. در حال حاضر با همین موجودی مخازن در هیچ کجا خاموشی ناشی از نبود سوخت ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان‌کرد: نیاز به تولید برق با سوخت مایع به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، به طور قطع در زمستان اوج خواهد گرفت و با این موجودی کل دوره چهار ماهه فصل سرما را نمی‌توانیم سپری کنیم؛ در این راستا باید تغییر محسوسی در موجودی مخازن نفت گاز نیروگاه‌ها اتفاق بیفتد.