تهران- ایرنا- رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون برای رشته‌های علوم انسانی ۲۸ درصد و علوم تجربی ۴۱ درصد شغل وجود دارد؛ بر این اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان علوم انسانی و هنر باید فعال شوند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور دیدار کرد.

عاملی در این دیدار اظهار کرد: ۴۴ درصد دانش‌آموزان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند و ۴۸ درصد سهم ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی است، البته این آمار در مقاطع ارشد و دکتری کمی متفاوت است و ورودی به رشته‌های علوم انسانی از رشته‌های پایه و مهندسی قابل توجه است.

وی با اشاره به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: این شورا در سال ۸۸ از روی دغدغه مقام معظم رهبری تشکیل شد، از بدو تاسیس شورای تحول یعنی سال ۱۳۸۸ تمرکز روی برنامه‌های درسی و تدوین کتاب های مرجع بود که در این راستا موفقیت‌های قابل توجهی کسب شده است. در دوره کنونی سعی داریم ضمن توجه به رشته‌های آموزشی سایر وظایف شورای تحول از جمله حوزه اشتغال، توجه به فناوری و نوآوری، تقویت پژوهش‌های کاربردی و افزایش تعامل با نهادهای بین‌المللی را مدنظر قرار دهیم، تمرکز بر علوم انسانی در آموزش و پرورش و توسعه مدارس سمپاد در حوزه علوم انسانی نیز مورد توجه شورای تحول است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: بر اساس گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور از تحلیل آزمون‌های استخدامی کشور از سال ۱۳۹۵ تاکنون، مشخص شده که تنها برای ۲۸ درصد رشته‌های علوم انسانی تقاضای شغل وجود دارد و این در حالی است که برای ۴۱ درصد رشته‌های علوم تجربی شغل وجود دارد، بنابراین باید به دنبال کارآمدی در حوزه مشاغل باشیم.

عاملی اضافه کرد: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی دارای ۱۱ کارگروه تخصصی است که هر یک وظایف و اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند، چند کارگروه جدید نیز ایجاد شده که کارگروه فناوری و علوم انسانی یکی از آنهاست، علاقه‌مند هستیم که با همکاری دستگاه‌های مربوطه کارگروه‌ها را تقویت کنیم.

وی پیشنهاد داد که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، حوزه علوم انسانی محل توجه و تمرکز قرار گیرد و سهم جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در پیوند با صنعت و باز کار اختصاص پیدا کند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تدوین سند جامع علمی علوم انسانی و تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در گروه علوم انسانی خبر داد و گفت: برای توجه بیشتر به علوم انسانی تغییراتی در برنامه هفتم توسعه نیز ایجاد کردیم که یکی از این تغییرات، گنجاندن پیوست شغلی رشته‌ها بود.

عاملی با اشاره به اهمیت یکپارچگی علوم گفت: هیچ علمی نمی‌تواند به‌طور مستقل و مجزا از دیگر علوم پیشرفت کند و تعامل میان رشته‌ها برای دستیابی به نتایج بهتر ضروری است. یکپارچگی علوم می‌تواند باعث بروز نوآوری‌های جدید و حل مسائل پیچیده‌ای شود که نیازمند دیدگاه‌های چندبُعدی هستند که پیوند درونی علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین ترکیب‌های دانشی با علوم مهندسی، علوم پایه و پزشکی، نویدبخش این امر خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش و پرورش و نخبگان دانش‌آموزی بیان کرد: در این سال‌ها سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به خوبی شکل گرفته است، باید مدارس سمپادی در حوزه علوم انسانی افزایش پیدا کند.

عاملی اظهار داشت: شهرت امروز به سمت ثروت و قدرت رفته است و نخبگان کمتر مورد توجه هستند، بنابراین لازم است برای شناساندن نخبگان تلاش مضاعف صورت گیرد و رسانه‌ها به صورت ویژه به این موضوع بپردازند.

برای پیشرفت کشور باید علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور نیز در این نشست اظهار کرد: اگر قرار باشد کشورها پیشرفت پایدار کند باید علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

حسین افشین با تاکید بر توجه به علوم انسانی و هنر گفت: هویت ایران به علوم انسانی و هنر است به همین دلیل نیاز است که به آن ا توجه جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به تعریف نخبگی در حوزه علوم انسانی ادامه داد: نباید در تعاریف مرسوم علوم انسانی را بگنجانیم بلکه باید تعریف جدید از نخبگان علوم انسانی ارائه دهیم.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه علوم انسانی زنجیره علوم را ایجاد می‌کند، گفت: امسال به بنیاد نخبگان برای توجه به علوم انسانی ماموریت ویژه دادیم تا از نخبگان علوم انسانی به صورت ویژه حمایت شود. همچنین مقرر شده که بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی نخبگان در حوزه آموزش و پرورش برنامه‌های خاصی را در نظر بگیرد و سهم بالایی از منابع مالی بنیاد علم ایران و صندوق حمایت از پژوهشگران به علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر اختصاص پیدا کند.