بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: برقراری مستمری حادثه دیدگان معدن زغال سنگ طبس با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز دوشنبه در حاشیه دیدار با خانواده‌های جانباختگان حادثه معدن معدنجو در شهرستان طبس افزود: خانواده‌های ۱۵ نفر از جانباختگان این حادثه در استان خراسان جنوبی ساکن هستند لذا بر آن شدیم که با جمعی از مدیران دستگاه‌های مرتبط با این عزیزان دیداری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حادثه معدن زغال سنگ طبس بسیار سنگین و دردناک بود، گفت: امروز براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته با چهار خانواده گرانقدر در طبس، یک خانواده در عشق آباد، ۲ خانواده در بشرویه و یک خانواده در فردوس دیدار خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این دیدارها با هدف تسلیت، دلجویی از بازماندگان و پیگیری مطالبات و درخواست‌های آنان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دیه متوفیان با طی کردن روند عادی خود در حال پرداخت به خانواده‌هاست گفت: شرکت معدنی مبلغی هم به عنوان مساعده و به صورت بلاعوض به جهت تامین هزینه‌های مراسم تدفین و ترحیم به حساب خانواده‌ها واریز کرده است.

قناعت با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه خانواده‌ها، برقراری مستمری متوفیان است متذکر شد: این موضوع با جدیت در حال پیگیری است و سعی شده این مستمری از همین مهر ماه و بدون وقفه پرداخت شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سابقه کاری برخی از این عزیزان کم بوده، درخواست برخی خانواده‌ها این است که مستمری کامل پرداخت شود که این موضوع نیز به حوزه‌های متولی اعلام شده و در دست پیگیری است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دادستان کل کشور روز شنبه هفته جاری در مرکز استان حضور داشت، گفت: گروه کارشناسان فنی و تخصصی قوه قضاییه اکنون در شهرستان طبس مستقر هستند و به زودی نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود درخصوص حادثه را اعلام می‌کنند.

قناعت امروز در سفر به شهرستان طبس با شماری از خانواده‌های جانباختگان حادثه معدن دیدار و از آنان دلجویی کرد.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ «معدنجو» طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد که ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفتند و براساس آخرین آمار رسمی در آن نوبت کاری ۶۵ نفر از معدنکاران دچار حادثه و محبوس شدند.

بلافاصله بعد از وقوع حادثه عملیات امداد و نجات شروع شد و وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در منطقه حادثه دیده حضور یافتند.

عملیات امدادی برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه چهارم مهر ماه ادامه یافت و در مجموع پیکرهای ۴۹ جانباخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که یکی از مصدومان پس از مرگ مغزی با رضایت خانواده برای اهدای عضو به یزد منتقل شد و شمار جانباختگان به ۵۰ نفر رسید.