بجنورد-ایرنا- رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۲۱ هزار نفر ساعت آموزش وسایل امینی کارگر و کارفرما نیمه نخست امسال در استان برگزار شد که پنج هزار و ۵۰۰ نفر ساعت مربوط به کارگاه های معدن است.

داود رنجبر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیمه اول امسال یکهزار و ۷۰۰ مورد بازرسی از کارگاه های پرخطر استان شامل کارگاه های ساختمان، نفت و گاز، جایگاه سوخت و معادن انجام شد که ۱۱۰ مورد مربوط به بازرسی از معادن است.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۹۰ درصد از معادن استان، روباز است و برداشت ماده معدنی از آن به صورت سطحی انجام می شود.

وی گفت: تنها در هشت معدن استان برداشت ماده معدنی به صورت زیرزمینی انجام می شود که شامل معادن باریت در شهرستان مرزی راز و جرگلان است، در این معادن ۳۰ نفر کارگر مشغول به کار هستند و ماده معدنی در عمق ۳۰ متری زمین برداشت می شود.

وی درباره تامین ایمنی در معادن افزود: ایجادشرایط ایمن در کارگاه از وظایف کارفرما است و براساس قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند که امکانات و تجهیزات مورد نیاز مربوط به تامین ایمنی در محیط کار را فراهم کنند همچنین کارفرما مکلف است آموزش های لازم را برای تامین ایمنی در محیط کار را به کارگر فرا دهد.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی تصریح کرد: کارگر نیز مکلف است تا از وسایل و تجهیزات مربوط به تامین و ارتقای ایمنی در محیط کار به نحو درست استفاده کند و از انجام اعمال پرخطر در کارگاه خودداری کند.

وی افزود: بزرگ ترین معدن استان، مربوط به معادن آلومینای ایران در شهرستان جاجرم است که در معادن این شرکت، یکهزار و ۱۰۰ نفر کارگر مشغول به کار هستند، مابقی معادن استان معادن کوچک هستند.

وی درباره گزارش حادثه های ناشی از کار در معادن استان گفت: نیمه نخست امسال ۵۱ حادثه ناشی از کار در کارگاه های استان رخ داد که سه مورد مربوط به کارگاه های معدنی است، همچنین از سال ۹۸ تا کنون ۲۹ مورد حادثه در کارگاه های معدنی استان رخ داد که در آن چهار نفر جان خود را از دست دادند این افراد نگهبان معدن بودند که ناشی از استنشاق گاز مونواکسید کربن در چادر و یا کانکس نگهبانی دچار مسمومیت و مرگ شدند.

رنجبر با بیان اینکه از سال ۹۸ تا کنون در استان یکهزار و ۱۶۱ مورد حادثه ناشی از کار در استان ثبت شد که در این حادثه ها ۵۷ نفر جان خود را از دست دادند خاطرنشان کرد: در این مدت پنج مورد از کارگاه های معدنی استان به علت رعایت نشدن ضوابط و شرایط ایمنی محیط کار و پرداخت نشدن حقوق و مزایا به مراجع قضایی معرفی شد و ۶۰ نفر کارفرما نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بر اساس قانون در کارگاه های بالای ۲۵ نفر باید کمیته با عنوان کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل شود افزود: ۱۴۰ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در استان تشکیل شده است که ۵۰ مورد مربوط به کارگاه های معدنی است، در این کارگاه ها یک نفر مورد تایید این اداره کل به عنوان مسوول ایمنی معرفی می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است. ۸۵ معدن فعال در این استان وجود دارد که در آن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارگر مشمول قانون کار مشغول به کار هستند.