تهران- ایرنا- انیمیشن «ببعی قهرمان» برای اکران راهی ترکیه شد. همچنین فیلمساز ایرانی برای دو فیلم کوتاه از ۲ جشنواره جهانی جایزه دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، دریافت دو جایزه برای دو فیلم کوتاه توسط فیلمساز ایرانی، اکران «ببعی قهرمان» در ترکیه و کسب جایزه برای انیمیشن «پیانو» در جشنواره کانادایی بخشی از اخبار سینمایی امروز هستند.

«چپ دست» و «بیست و یک هفته بعد» جایزه گرفتند

فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و تهیه‌کنندگی فریبا عرب که در بین ۶ فیلم نهایی نامزد کسب جایزه پانزدهمین فستیوال سالانه فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آمریکا قرار گرفته بود، توانست جایزه دوم این جشنواره را از آن خود کند. این جشنواره با همکاری موزه هنر لس آنجلس، دانشگاه ارواین کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه لس‌آنجلس کالیفرنیا (UCLA) برگزار شد.

همچنین، فیلم کوتاه «بیست‌ و یک هفته بعد» نیز فیلم دیگر محمدپور بود که در ادامه حضور جهانی خود، به سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم گولدن بول آدانا راه پیدا کرده بود، توانست جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند.

عرب تهیه کننده فیلم کوتاه «چپ دست» در آمریکا حضور داشت و این جایزه را گرفت و محمدپور کارگردان و تهیه کننده «بیست و یک هفته بعد» نیز در آدانا ترکیه این جایزه را دریافت کرد.

بازیگران فیلم کوتاه «بیست و یک هفته بعد»، بنفشه ریاضی، لیلا حسین زاده، سودابه بهرامی نژاد و پریسا عسگری هستند.

در فیلم کوتاه «چپ دست» نیز یاسمن نصیری، رهام اسدی، سهیل رضایی، لیلا دلیر، رضا موسی زاده گلستانی، علی جوان، ناصر شجاعی‌فر، رضا لیودانی، رحیم اسدی، شهرزاد خوشخو، مصطفی رضایی، مسعود خانزاده، تکتم محمدی و محمدامین مجدی ایفای نقش کرده‌اند.

جشنواره فیلم گولدن بول آدانا یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های کشور ترکیه است با حضور و داوری کارگردان نام آشنای ترکیه نوری بیگله جیلان از ۲ تا ۸ مهرماه در شهر آدانا برگزار شد.

پس از فتح گیشه سینماهای ایران؛ «ببعی قهرمان» به سینماهای ترکیه رسید

انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» با شکست رکورد افتتاحیه سینمای کودک در ایران با فروش نزدیک به ۶ میلیارد در سه روز، راهی ترکیه شد.

این انیمیشن به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری در ادامه اکران‌های بین‌المللی خود راهی ترکیه شد. ۴۵ شهر ترکیه از جمله شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا با ۱۷۳ سینما میزبان این انیمیشن سینمایی هستند.

«ببعی قهرمان» پیش از این توانست در سینماهای کشورهای آذربایجان و قرقیزستان به روی پرده برود که با استقبال مردم این دو کشور نیز روبرو شد. همچنین «ببعی قهرمان» در ایران توانست به فروش نزدیک به ۶ میلیارد تومان در سه روز رکورد افتتاحیه سینمای کودک در ایران را از آن خود کند. این انیمیشن سینمایی با تکنیک سه بعدی طراحی و ساخته شده و سعی دارد تا مخاطب را به باور مفهوم «خواستن توانستن است» برساند.

«ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت موسسه «قاب رویا» و همکاری شرکت رایمون مدیا به تولید رسیده است.

«پیانو» بهترین انیمیشن جشنواره کانادایی شد

انیمیشن «پیانو» به کارگردانی مشترک مرجان کشانی و شهاب شمسی در ادامه حضور بین‌المللی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم انیمیشن از جشنواره Hcare شد. «پیانو»، انیمیشن کوتاه ۷ دقیقه‌ای، روایتگر زندگی فردی است که می‌خواهد پیانو بخرد، اما در بحران جنگ و فقر و مشکلات زندگی گرفتار شده و از داشتن امکانات ساده زندگی هم باز می‌ماند.

«پیانو» که به تازگی موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن استاپ‌موشن از جشنواره خیرونای اسپانیا شده بود، پیش از این به جشنواره‌های متعدد از جمله اولین دوره جشنواره لاسیتا ایتالیا، دومین دوره جشنواره بنته سربیا، پانزدهمین دوره جشنواره تایم لاین ایتالیا، نود و پنجمین دوره جشنواره فیلم مسکو، دومین دوره جشنواره انیمیشن کومادوری ژاپن و... راه پیدا کرد. ‌

این انیمیشن تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

جشنواره Hcare به کاوش در موضوعات حقوق بشر و مراقبت از محیط زیست می‌پردازد. پنجمین دوره‌ این رویداد از ۵ تا ۹ مهر برگزار شد و «پیانو» در این جشنواره جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کرد.