مشهد-ایرنا- مدیر کل گمرک لطف‌آباد واقع در شهرستان درگز خراسان رضوی گفت: ارزش ترانزیت خروجی کالا از این مرز زمینی به کشور ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۲۴ درصد افزایش یافت.

قربان کریمی روز ‌دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ترانزیت خروجی کالا از نظر ارزش در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به میزان یک میلیارد و ۴۹۲ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۹۸۴ دلار ثبت شد که در نیمه نخست امسال با رشد ۲۴ درصدی به یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار رسیده است.

وی علت اصلی افزایش ترانزیت خروجی از مرز لطف‌آباد را افزایش تردد ناوگان ترکیه در این مرز دانست و بیان کرد: در حقیقت امسال صادرات کشور ترکیه به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی افزایش یافته است.

مدیر کل گمرک لطف‌آباد بیان کرد: ترانزیت ورودی کالا از این گذرگاه مرزی در سال ۱۴۰۲ از نظر ارزش دلاری یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۴۵۰ دلار بوده که در بازه زمانی مشابه امسال و با کاهش ۲۵ درصدی به ۹۵۲ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۲۶۲ دلار رسیده است.

کریمی علت کاهش ترانزیت ورودی در مرز لطف آباد را کاهش صادرات کشورهای آسیای مرکزی به دیگر کشورها عنوان کرد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و تا مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.