قزوین - ایرنا - طرح مراقبت از سالمندان در منزل که توسط مراقبان آموزش دیده ای که با مراجعه به خانه‌های سالمندان ارایه می‌شود، در استان قزوین مورد غفلت واقع شده و اجرایی نمی‌شود.

به گزاش خبرنگار ایرنا، سالمندی دوران ﺣﺴﺎسی از زﻧﺪگی انسان‌ها اﺳﺖ کـﻪ طی آن افراد در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﯾﺪاتی از جمله اﻓـﺰاﯾﺶ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻣﺰﻣﻦ، ﺗﻨﻬـﺎیی، اﻧـﺰوا و ﻧﺪاﺷـﺘﻦ ﺣﻤﺎﯾـﺖ اجتماعی ﻗﺮار گرﻓﺘﻪ و ﺑﻪدﻟﯿﻞ ﻧﺎﺗﻮانیﻫﺎی جسمی و ذﻫﻨـی، در ﻣﻮارد زﯾﺎدی اﺳﺘﻘﻼل ﻓﺮدی آنﻫﺎ مورد خطر قرار می گیرد.

روند افزایش ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان در ﺑﺴﯿﺎری از نقاط جهان، به ویژه کشورهای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ باعث ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ اﯾﻦ گروه سنی ﺷﺪه تا جایی که امروزه ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺮاﻗﺒﺖ در ﻣﻨﺰل به لحاظ ﺣﻤﺎﯾﺖ از اﻋﻀﺎی ﺧﺎﻧﻮاده ﻓﺮد ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮاﻗﺐ و یا مراقبان ﺷﺎﻏﻞ برای کمک ﺑﻪ اداﻣﻪ زﻧﺪگی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ، ﻧﻘﺶ حیاتی و اساسی دارد.

کشورﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻫﺪاف، ﻧﯿﺎزﻫﺎ، اوﻟﻮﯾﺖﻫﺎ و ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای ﻣﺪون در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻧﯿﺎز ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ساکن ﻣﻨﺎزل پرداخته اند و ﺑﺮای ﺣﻔﻆ اﺳﺘﻘﻼل و توانایی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان و تامین مراقبت و ﺧﺪﻣﺎت درمانی ﺑﺮای سالمندانی که ﺑﻪ نوعی توانایی ﺧﻮد را ﺑﺮای ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻓﺮدی از دﺳﺖ داده اﻧﺪ، خدماتی را در ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ در ﻣﻨﺰل درﻧﻈﺮ گرفته اند.

طرد سالمندان و احساس پوچی

بسیاری از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و پژوهش‌ها ﻧـﺸﺎن داده سالمندانی که ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﻨـﺰل زﻧـﺪگی ﻣـی کنند، دچار مشکلات و ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎ عدیده ای می شوند و و اگر ﻣﻨـﺎﺑﻊ حمایتی مبتنی بر جامعه از جمله نگهداری در منازل وجود نداشته باشد و در عین حال نیز ﻓﺮزﻧﺪان نتوانند از آنها نگهداری کنند، درخواست ها برای نگهداری این قشر در مراکز آسایشگاهی بیشتر و بیشتر می شود.

از طرف دیگر، احساس رها شدگی و طرد شدن که خانواده به سالمندان می دهند، ادامه زندگی را برای آنها دشوار می کند که در نتیجه آنان با احساس پوچی دچار نوعی افسردگی شده و به روح و روان سالمند نیز آسیب جدی وارد می کند.

از آنجایی که در کشورمان و همچنین استان قزوین نیاز به ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺮاﻗﺒﺖ در ﻣﻨﺰل ﺑﺮای ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﻫﺮ روز ﺑﯿشتر اﺣﺴﺎس می شود، نیاز است تا به موضوع نگهداری از سالمندان نیز نگاه ویژه تری صورت بگیرد و طرح ها، ایده ها و برنامه های جدید و به روز در نگهداری و حفظ کرامت افراد بزرگ سال اندیشده و اجرا شود.

سرویس های حمایتی سالمندان

یکی از طرح هایی که امروزه در کشور و به خصوص استان قزوین مورد غفلت واقع شده، طرح مراقبت از سالمندان در منازل است، این طرح که خدمات مراقبتی را در منزل ارایه می دهد، ﺧـﺪﻣﺎت درمانی، ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﻓﺮدی و ﻧﯿﺰ ﺳﺮوﯾﺲ ﻫـﺎی حمایتی و خدماتی را هم دربر می گیرد.

ﻣﺮاﻗﺒﺖ در ﻣﻨﺰل ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺮاﻗﺒﺖﻫﺎیی اﺳـﺖ که ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﻧﺎﺗﻮان را ﻗﺎدر می سازد ﺗﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺘﻮاﻧند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند، این طرح می تواند منجر به پیشگیری از ارجاع سالمند به آسایشگاه ها و بیمارستان ها شود و هزینه آنان را نیز کاهش دهد.

عدم تمایل بهزیستی به اجرای طرح مراقبت از سالمندان در منزل

همانگونه که شاهد هستیم، متولی ارایه ﺧﺪﻣﺎت و مراقبت ﻫـﺎی ﺳـﺎﻟﻤﻨﺪی در ایران و همچنین قزوین، ﻣﺮاکـﺰ نگهداری سالمندان بهزیستی است اما محمد حسینی، کارشناس ناظر سالمندان بهزیستی استان قزوین در این رابطه گفته که طرح مراقبت های سالمندی در منازل مسوولیت های بسیار سنگینی برای این سازمان به همراه دارد تا جایی که چنین طرحی نه در قزوین، بلکه در سایر استان های کشور نیز اجرا نمی شود، به نظر می رسد که بهزیستی کشور نیز زیر بار اجرای آن نرود.

همچنین این مسوول بیان کرده که برای مراقبان جسمی، ذهنی و ناتوان ها این طرح با حمایت بهزیستی اجرا می شود اما برای سالمندان به دلیل اینکه آنها در خانه تنها هستند و شخص دیگری در منزل حضور ندارد، مسوولیت و حواشی سرمراقبینی که به منازل این سالمندان فرستاده می شوند، برعهده بهزیستی قرار می گیرد و از این رو سازمان تمایلی برای انجام این طرح ندارد.

کلام آخر:

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ به نیاز جمعیت سالمندی امروز به حمایت های اجتماعی و عاطفی اما ﺑﺴﺘﻪ خدمات فعلی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮاﻗﺒـﺖ در ﻣﻨـﺰل توسط ﺳﺎزﻣﺎن بهزیستی در سطح مراقبت های پایه را نیز نمی تواند ارایه دهد، از این رو نیاز است تا شرکت های خصوصی در اجرای این طرح ها فعالیت بیشتری داشته باشند، چرا که با تنظیم قرادادهای دقیق و منضبط مسوولیت مراقبان را می توانند برعهده بگیرند.