گرگان - ایرنا - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: ویژند (برند) تولید گندم در این استان شمالی به‌دلیل وجود گلوتن بالای آن بوده و باید به سمت حفظ امتیاز این محصول حرکت کنیم.

به گزارش ایرنا، ارازجان شمالی روز دوشنبه در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با محوریت کشاورزی در استان همچنین خواستار اجازه ورود خرید گندم تولیدی گلستان توسط کارخانه آرد استان شد.

به باور برخی کارشناسان، در کیفیت گندم تولیدی استان گلستان مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کِش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این لحاظ گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم خواستار پیگیری در تجدید نظر قیمت خرید تضمینی گندم شد و گفت: تعیین خرید تضمینی ۲۰۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم گندم در سال کشاورزی جاری موجب زیان به بهره‌برداران خواهد شد و باید در آن تجدید نظر شود.

هامان هاشمی بر سرمایه‌گذاری در حوزه خرید قراردادی محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی مبتنی بر کیفیت از جمله گندم، فعالیت کمیته تخصصی مقابله با سازگاری با کم آبی و خشکسالی زراعت محصولات کشاورزی استان ، لحاظ تمهیدات لازم برای مقابله با کم بارشی در زراعت محصولات کشاورزی سال کشاورزی جاری، حمایت از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تامین سرمایه درگردش تهیه نهاده های کشاورزی به موقع و رفع مشکلات الگوی کشت برای خرید تضمینی در استان تاکید کرد.

وی تامین بذور زراعت محصولات کشاورزی در استان را اقدام مهم توسط جهادکشاورزی دانست و گفت: این اقدام سبب شده تا گلستان در میزان مصرف بذور شناسه‌دار از میانگین کشوری بالاتر قرار گیرد.

لزوم افزایش بهره‌وری آب بخش کشاورزی گلستان

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به وجود خشکسالی و کم بارشی در این استان شمالی، گفت: باید در تولید محصولات کشاورزی استان افزایش بهره‌وری مصرف آب بیشتر مدنظرقرار گرفته و عملیاتی شود.

حسین دهقان ‌پیشنهاد کرد علاوه بر ایجاد سامانه اطلاع رسانی در میان بهره‌برداران کشاورزی، فرهنگ سازی در بیمه محصولات کشاورزی، جذب اعتبارات ملی برای جبران خسارت به کشاورزان وتشکیل کارگروه تخصصی مدیریت بهره وری آب در تولید بخش کشاورزی استان فعال شود.

به گفته وی سال آبی گذشته در استان گلستان ۵۵۰ میلیمتر بارش توسط ایستگاه‌های باران سنجی شرکت آب منطقه‌ای در سطح استان ثبت شده است.

در این نشست تعدادی از کارشناسان در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی، اجرای بسته کشاورزی حفاظتی، تهیه نقشه «هم باران» واستفاده از آن در تولیدات کشاورزی و ایجاد پوشش گیاهی در زمین های شمالی، به کارگیری از ظرفیت صنایع تبدیلی در گسترش کشت قراردادی و حمایت از کشاورزان، تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی، اولویت قراردادن بذرمال و کشت انتظاری برای زراعت سازگار با اقلیم و مقابله با خشکسالی و فرسایش خاک و پیشگیری از ایجاد گردوغبار در استان گلستان پیشنهاد دادند.

گلستان ۱۵۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و باغی دارد که با فعالیت در ۶۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ، این استان را در ردیف استان‌های نقش‌آفرین در امنیت غذایی کشور قرار داده‌اند.