تهران- ایرنا- مدیرکل موسسه آبیاری و احیای اراضی تاجیکستان بر استفاده از تجربیات ایران در زمینه آبیاری و زهکشی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «رحمان غفورزاده»‌ ایران را دارای دانش و فناوری گسترده‌ای در زمینه آبیاری و زهکشی دانست و افزود: ایران یکی از کشورهای فعال در کمیته بین‌المللی آبیاری و زهکشی است که از توان علمی زیادی در این زمینه برخوردار است.

وی ادامه‌داد: تاجیکستان عضو جوان این کمیته بوده و حدود ۱۰ سال است که به عضویت کمیته در آمده است، اما ایران ۳۰ سال سابقه فعالیت در کمیته بین‌المللی آبیاری و زهکشی دارد و ما نیاز داریم که از سوابق و تجربیات ایران در این زمینه بهره‌مند شویم و از آن بیاموزیم.

مدیرکل موسسه آبیاری و احیای اراضی تاجیکستان با بیان اینکه ۹۳ درصد تاجیکستان کوهستانی است، خاطرنشان‌کرد: پتانسیل کشاورزی در تاجیکستان ۱.۵ میلیون هکتار است که اکنون حدود ۷۵۰ هزار هکتار آن زیر کشت رفته و بخش زیادی از آبیاری این اراضی، با آب‌های سطحی انجام می‌شود.

غفور زاده، وضعیت زهکشی اراضی کشاورزی این کشور را نامطلوب خواند و گفت: تاجیکستان هر پنج سال یک برنامه برای بهبود زهکشی اراضی کشاورزی به اجرا می‌گذارد و تاکنون ۱۰ هزار هکتار از این اراضی بهبودیافته است. ولی این یک برنامه بلندمدت است؛ چرا که لوله‌گذاری اراضی کشاورزی مربوط به دوران شوروی است که همگی فرسوده شده و نیاز به بازآفرینی دارد.

وی افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تاجیکستان تحت آبیاری قطره‌ای قرار دارد، زیرا این کشور از وضعیت بارشی مناسبی برخوردار است و قیمت آب در این کشور ارزان است. هرچند که در سال‌های گذشته در اثر تغییرات اقلیم تاجیکستان نیز دچار کم‌بارشی شده و از این پدیده تأثیر پذیرفته است.

نایب‌رئیس کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی تاجیکستان با اشاره به تلاش این کشور برای ایجاد یک مرکز منطقه‌ای، ادامه‌داد: درصدد هستیم تا کمیته منطقه آسیای میانه را با مشارکت کشورهای این منطقه ایجاد کنیم.

«مهرزاد احسانی» دبیر کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران هم افزود: علاوه بر برگزاری حداقل ۵۰ جلسه ذیل کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران در هر سال، این کمیته با کمیته‌های ملی آبیاری و زهکشی کشورهای ترکیه، اندونزی، آلمان و مصر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده که به جز مصر، سایر تفاهم‌نامه‌ها به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه ذیل این تفاهم‌نامه‌ها هیات‌هایی از کشورهای مذکور از تاسیسات، امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر بازدید کردند، گفت: امید است که دیدار امروز با مدیران ارشد موسسه آبیاری و احیای اراضی تاجیکستان نیز به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری منجر شود.

دبیر کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران با اشاره به عملکرد این کمیته در سال‌های متمادی فعالیت، ادامه‌داد: کمیته ایران در سه دوره به‌عنوان بهترین کمیته ملی در عرصه بین‌الملل انتخاب شده و در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در زمینه فناوری، مدیریت، جوانان و کشاورزی جوایزی را کسب کرده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته تجربیات علمی و فنی بسیاری در ایران انباشته شده که از تنوع زیادی برخوردار است. آثار باشکوهی از تاریخ آب و آبیاری در ایران وجود دارد که می‌توان زمینه مناسبی برای تبادل تجربیات و دانش بین دو کشور ایران و تاجیکستان باشد.

احسانی خاطرنشان‌کرد: پیشینه فرهنگی و تاریخی مشترک دو کشور می‌تواند بستر گفت‌وگوهای سازنده در زمینه آب و کشاورزی باشد. از همه مهمتر اینکه علاقه مشترکی بین ایران و تاجیکستان برای تبادل تجربه وجود دارد و ظرفیت این تشریک‌مساعی و توسعه همکاری بین دو کشور وجود دارد.

ایجاد تشکل واحد کشورهای آسیای میانه در زمینه آبیاری و زهکشی

«سعید نی‌ریزی» رئیس سابق کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران نیز در این دیدار گفت: حضور کمیته ملی تاجیکستان می‌تواند سرآغاز فصل جدید همکاری منطقه‌ای بین دو کشور باشد.

وی افزود: ما علاقه‌مند هستم میان ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان یک تشکل واحد در زمینه آبیاری و زهکشی و منابع آب و غذا شکل گیرد تا برنامه‌های مشترکی در این زمینه به اجرا در آید.

نی‌ریزی خاطرنشان‌کرد: در این زمینه، کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد این همکاری مشترک باشد و به هر طریقی که نیاز به کمک باشد، این آمادگی از سوی ما وجود دارد.

پیشنهاد برگزاری دوره آموزش مشترک میان ایران و تاجیکستان

بنابراین گزارش، در این جلسه از سوی اعضای حاضر پیشنهاداتی مطرح شد که مورد استقبال موسسه آبیاری و احیای اراضی تاجیکستان قرار گرفت. در این میان برگزاری دوره‌های آموزشی بین دو کشور از جمله این پیشنهادها بود.

باتوجه‌به زبان مشترک میان ایران و تاجیکستان، امر آموزش می‌تواند زمینه توسعه ظرفیت در بخش دانشگاهی بین دو کشور را فراهم می‌کند. همچنین پیشنهاد شد که از تاجیکستان برای بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در زمینه مدیریت آبیاری و زهکشی دعوت شود.