تهران- ایرنا- «جیم چالمرز» وزیر خزانه‌داری استرالیا، در بازدید از چین اقدامات پکن را برای تحریک اقتصاد این کشور تحسین و ابراز امیدواری کرد که این اتفاقات بتواند به بهبود بخش‌های مهمی از اقتصاد استرالیا کمک کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه استرالیا، جیم چالمرز وزیر خزانه‌داری استرالیا، امروز در واکنش به تصمیمات چین برای کاهش نرخ بهره و ارایه تسهیلات مالی به منظور بازپرداخت وام‌های مسکن، این اقدامات را تحولی مثبت برای استرالیا دانست.

وی گفت: این اقدامات برای رشد و فعالیت اقتصادی چین بسیار مفید است و تاثیرات آن را می‌توان در افزایش قیمت سنگ آهن مشاهده کرد.

جیم چالمرز همچنین اشاره کرد: کاهش تقاضای آهن در چین طی سال گذشته (۱۴۰۲) باعث افت قیمت سنگ آهن شده بود، اما این اقدامات می‌تواند به بازگشت قیمت‌ها کمک کند.

وزیر خزانه‌داری استرالیا همچنین با احتیاط درباره تاثیرات کوتاه‌مدت این اقدامات بر اقتصاد استرالیا هشدار داد و گفت که با وجود این اقدامات، باید رویکردی محافظه‌کارانه نسبت به برآوردها اتخاذ شود.

همچنین روزنامه آساهی شیمبون ژاپن، در گزارشی نوشت: جیم چالمرز روز پنجشنبه و جمعه (۵ و ۶ شهریور) سفری به چین داشت که این سفر نخستین بازدید یک وزیر خزانه‌داری استرالیایی از چین در هفت سال گذشته بوده و در جریان آن روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بهبود یافته است.

در این سفر، طرفین نشست‌های اقتصادی استراتژیک برگزار کرده و درباره موانع تجاری و فرصت‌های همکاری گفت‌وگو کردند.

چین بزرگ‌ترین مقصد صادرات استرالیا برای محصولاتی همچون سنگ آهن و زغال سنگ است و این دو کشور به دنبال رفع محدودیت‌های تجاری هستند که از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) از زمان همه گیری کرونا علیه کالاهای استرالیایی وضع شده بود.

پکن بیشتر ممنوعیت های تجاری را که بر کالاهای استرالیایی به دلیل درخواست کانبرا برای تحقیق درباره منشا کووید-۱۹ اعمال کرده بود را پایان داده است، محدودیت‌ها فقط برای برخی نوشیدنی ها و تولیدات گوشتی باقی مانده است.