تهران-ایرنا- مشاور پیشین نخست‌وزیر عراق با اشاره به نقش واشنگتن در ایجاد تفرقه بین عراقی‌ها، خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را عامل کاهش تنش‌ها ارزیابی‌کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «علی المعموری» مشاور پیشین ارتباطات راهبردی نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با اسپوتنیک، گفت: خروج آمریکا از عراق، تنش ها در عراق را کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به روی کار آمدن طالبان در افغانستان، بعد از خروج نیروهای آمریکایی، گفت: سناریوی افغانستان در عراق تکرار نخواهد شد زیرا نیروهای امنیتی عراقی تجربه شکست داعش را دارند و از توانمندی بالایی در مبارزه با تروریسم برخوردارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، ثبات عراق را خواسته کشورهای منطقه دانست و افزود: در شرایط حاضر، کسی از ناامنی در عراق سود نمی برد.

**منافع شرکت‌های آمریکایی مانع جدی خروج آمریکاست

«عیسی بلومی» استاد مطالعات غرب آسیا در دانشگاه استکهلم نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیاست خارجی آمریکا تابع منافع شرکت هاست، نمی توان انتظار داشت که آمریکا از عراق خارج شود.

وی گفت: مگر اینکه یک انقلاب واقعی در عراق یا منطقه صورت گیرد که شرکت های آمریکایی، منافع راهبردی و اقتصادی خود در این منطقه را رها کنند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا حاضر نیست نفت عراق را به مردم این کشور واگذار کند و حتی حاضر است برای تداوم حضور خود در این منطقه و تداوم چپاول نفت این کشور، به زور متوسل شود.

بلومی، دلیل کاهش ظاهری نیروهای آمریکا در عراق را آسیب پذیری آنها در قبال حملات هوایی اعلام کرد و افزود: مسائل داخلی آمریکا نیز بر این موضوع تاثیر دارند و کاخ سفید می خواهد با این اقدام، بگوید که در تحولات امروز غرب آسیا، بی تقصیر است.

به گزارش ایرنا، عراق و آمریکا، شامگاه جمعه، در بیانیه‌ای مشترک در خصوص جدول زمانی پایان مأموریت نظامی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در این کشور، سپتامبر ۲۰۲۵ را زمان پایان ماموریت ائتلاف در عراق اعلام کردند.

عراق و آمریکا تصریح کرده اند مأموریت ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش در عراق طی ۱۲ ماه آینده و حداکثر تا پایان سپتامبر ۲۰۲۵ ادامه یافته و سپس به روابط امنیتی دوجانبه تغییر می یابد.

پارلمان عراق بعد از حادثه ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در بامداد جمعه ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ به دست نیروهای آمریکایی، طی جلسه ای ویژه با اکثریت آراء، مصوبه خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

دولت عراق در عمل به این مصوبه، مذاکرات را با آمریکایی ها برای خروج آنها از خاک این کشور آغاز کرد اما واشنگتن به بهانه‌های مختلف، همچنان به دنبال ادامه حضور نظامیان خود در عراق است.