جیرفت- ایرنا- رییس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قاچاق سوخت به یک معضل در برنامه حذف مالاریا و همچنین برنامه کنترل سل، بیماری‌های اسهالی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور، تبدیل شده است.

دکتر احمد رئیسی روز دوشنبه در جریان سفر به جیرفت به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بلیه جابجایی و قاچاق سوخت نه تنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی جیرفت، بلکه در دانشگاه‌های زاهدان، بندرعباس، چابهار و ایرانشهر به عنوان یک معضل در برنامه حذف این بیماری های مسری است.

وی تاکید کرد: باید تکلیف با موضوع تردد بدون کنترل قاچاقچیان سوخت به خارج از کشور مشخص شود وگرنه باید انتظار داشته باشیم مردم محروم و شریف در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور از این بیماری ها آسیب ببینند.

رییسی با تاکید بر اینکه اثر این ترددها کاملا منفی، شفاف و تاثیرگذار است ادامه داد: تردد سوخت برها را باید از طریق هیات های عالی دولتی، شوراهای عالی سلامت، شوراهای اداری و حتی شوراهای تامین استان های جنوب و جنوب شرقی کشور ساماندهی کنیم.

وی افزود: زمانی در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ۹۸ هزار مورد ابتلای مالاریا داشتیم اما امروز به زیر ۱۰ هزار نفر رسیده که همه تقرییا از آن طرف مرز وارد می شود و متاثر از این جابجایی های مرزی غیرقانونی هستند.

رییس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: امیدواریم شرایط را از شرایط سخت به سمتی ببریم که گواهی حذف مالاریا را در یک یا ۲ سال آینده از سازمان جهانی بهداشت بگیریم.

احمد رئیسی سمت راست

وی تصریح کرد: چهار سال مداوم هیچ مورد انتقال محلی مالاریا نداشتیم اما سازمان های بین المللی از جمله سازمان بهداشت تحت فشار و تاثیر کشورهای غربی و تحمیل فشارهای سیاسی حتی این فرصت را ندادند تا شرایط گواهی حذف مالاریا در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

رییسی بیان کرد: در حالیکه در برخی از کشورهای همسایه ما همچون تاجیکستان و آذربایجان که زیاد از ما دور نیستند این اتفاق به راحتی افتاد.
وی افزود: خود کارشناسان بهداشتی سازمان بهداشت می دانند شرایط بهداشتی کشور ما قابل مقایسه با کشورهایی همچون آذربایجان یا تاجیکستان نیست.
رئیسی یادآور شد: ۱۰ سال پیش تعدادی از کارشناسان تاجیکستان را به جیرفت، کرمان و بندرعباس آوردیم تا آموزش ببینند و کارآموزی کنند بنابراین ممکن نیست آنها در این زمینه از ما بهتر عمل کرده باشند.