تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه سوریه در اظهاراتی در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن محکوم کردن جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و همچنین ملت لبنان، خواستار تضمین عدم فرار این رژیم از مجازات از سوی کشورهای عضو این سازمان شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری سانا، بسام صباغ، وزیر امور خارجه سوریه در سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اظهار داشت: هفتاد و نهمین نشست مجمع در شرایطی در حال برگزاری است که تنش‌های بین‌المللی به اوج خود رسیده و تلاش‌ها برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی با چالش‌های واقعی مواجه است. خطرات فزاینده در حال ایجاد است، درگیری‌ها بدتر می‌شوند، هرج و مرج و تروریسم در حال گسترش، اقتصاد جهانی در حال تزلزل و نرخ فقر در حال افزایش است.

وی گفت: سوریه با یک جنگ شدید تروریستی، تجاوز مستقیم و مستمر به سرزمین‌های خود، محاصره‌های اقتصادی متعدد و تحریکات بی‌سابقه سیاسی و رسانه‌ای برای گسترش هرج و مرج، تضعیف امنیت و ثبات و فشار بر میلیون‌ها نفر از ملت خود مواجه بوده است. شهروندان سوریه از خانه‌های خود کوچانده شده و در داخل و خارج از کشور آواره شده‌اند.

صباغ افزود: ادامه اشغال سرزمین‌های عربی از جمله جولان سوریه از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل و ارتکاب نسل کشی و جنایات جنگی از سوی این رژیم، همچنان گواه روشنی بر شکست سازمان ملل در پایان دادن به این اشغالگری نژادپرستانه و گواهی روشن بر این مسئله است که آمریکا مانع از مسئولیت شورای امنیت برای مقابله با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی می‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: سوریه تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین را به شدت محکوم و بر حمایت خود از آنها در مبارزه برای آزادی سرزمین اشغالی خود، ایجاد کشور مستقل با پایتختی بیت المقدس و تضمین حق بازگشت آوارگان تاکید می‌کند. سوریه همچنین بر ضرورت مجازات رژیم اشغالگر به دلیل ارتکاب جنایاتش تاکید دارد.

وزیر خارجه سوریه درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز گفت: تجاوز آشکار اسرائیل، لبنان برادر را هدف قرار داد، طوری که رژیم اشغالگر با استفاده از وسایل ارتباطی به عنوان ابزاری برای کشتن دسته جمعی غیرنظامیان بی دفاع، جنایت بی‌سابقه‌ای را مرتکب شد، سپس با تهاجمی خائنانه و بزدلانه برای ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد.

صباغ ادامه داد: سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌خواهد که برای پایان دادن به تجاوزات اسرائیل به فلسطین، سوریه و لبنان، تلاش و عدم فرار رژیم اشغالگر از مجازات را تضمین کنند.

صباغ همچنین با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورش تاکید کرد: سوریه خواستار لغو فوری، کامل و بدون قید و شرط اقدامات خودسرانه یکجانبه علیه ملت خود است؛ چراکه این اقدامات، مجازات دسته جمعی مردم، تروریسم اقتصادی و نقض آشکار منشور ملل متحد و مفاد حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود.