تهران بزرگ - ایرنا - بارش باران در تهران همیشه موضوعاتی پیچیده‌ای همچون ترافیک سنگین برای تهران به همراه دارد همین موضوع و لغزندگی خیابان‌ها مسیر تردد خودروها را با مشکل مواجه می‌کند. شاید یکی از اصلی‌ترین علت تصادف در زمان بارندگی رعایت نکردن فاصله طولانی با خودرو جلویی و لغزندگی معابر است که در چنین شرایطی رعایت نکات ایمنی مهمترین اقدام از سوی رانندگان است.

به گزارش ایرنا، پاییز هزار رنگ از راه رسیده و از روزهای ابتدایی این فصل بارش باران در تهران آغاز شده است. باریدن باران هرساله دلیلی بر قفل شدن خیابان‌های پایتخت شده در برخی مواقع نیز به علت عدم تسلط رانندگان در زمان لغزندگی جاده منجر به بروز تصادفات در این کلانشهر می‌شود.

با شروع فصل بارندگی علاوه بر ترافیک مشکل دیگری که رانندگان با آن مواجه هستند سطح لغزنده معابر و احتمال سرخوردن خودروها است اما لذت رانندگی در هوای باطراوت پاییزی چیزی را می‌طلبد که به روزهای سختی برای رانندگان تبدیل نشود، رعایت فاصله طولی مناسب برای رانندگان به عنوان عامل مهمی در راستای جلوگیری از وقوع تصادفات زنجیره‌ای محسوب می‌شود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران از روز جمعه ششم تا یکشنبه هشتم مهرماه سال جاری ۱۵۰ میلی‌متر بارش باران در این استان به ثبت رسیده است، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده احتمال بارش باران تا روز سه‌شنبه هفته جاری وجود دارد بنابراین در چنین شرایطی رعایت همه جوانب از سوی رااندگان به عنوان یک ضرورت است.

هواشناسی اعلام کرد: در این مدت در منطقه ️چیتگر ۲۳.۸ میلی‌متر، شمیران ۲۱.۶ میلی‌متر، لواسان ۲۰.۲ میلی‌متر، شهریار ۱۹.۳ میلی‌متر و تهران ۱۶.۸ میلی‌متر، آبعلی ۱۳.۵ میلی‌متر، فیروزکوه ۱۲.۲ میلی‌متر، آبسرد ۱۱.۸ میلی‌متر، سربندان ۸.۸ میلی‌متر، رباط کریم ۳.۲ میلی‌متر و ورامین ۱.۳ میلی‌متر باران باریده است.

رانندگان آرام و با احتیاط رانندگی کنند

توجه رانندگان به نکات ایمنی در هنگام لغزندگی خیابان‌ها در پایتخت به عنوان یک مساله بسیار مهم است که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هنگام رانندگی در فصول بارانی و برفی به مردم توصیه می‌شود آرام و با احتیاط رانندگی کنند و رعایت این موضوع سرپیچ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سیدجلال ملکی اظهار کرد: در مواقع ضروری رانندگان حتما باید توقف کنند ابتدا سرعت‌ خودرو را کم‌کم و با نیش‌ترمزهای پی‌درپی به حداقل برسانند. هیچ‌ وقت به یک‌ باره پای خود را روی ترمز نگذارید همچنین اگر ماشین‌تان شروع به لغزیدن روی سطوح کرد به آهستگی فرمان را در جهتی که می‌خواهید ماشین‌ حرکت کند بپیچانید و سعی کنید ماشین را با نیش ترمز متوقف کنید.

وی ادامه داد: از چاله‌های آب دوری کنید و با رعایت فاصله مناسب در همان مسیر که ماشین‌های جلویی حرکت می‌کند رانندگی کنید همچنین پیش از خروج از خانه حتما خودرو را از نظر نقص فنی مانند کارکرد صحیح ترمزها، فرمان، بخاری و برف‌پاک‌کن‌ها ارزیابی کنید و استفاده از ضد یخ را به تعویق نیندازید.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شهروندان توصیه کرد: از حمل بارهای خطرناک همچون کپسول گاز، بنزین، مواد سوختنی و شیمیایی و همچنین وسایل گرم‌کننده مانند گاز پیک‌نیک، چراغ‌های نفتی و گازی کوچک پرهیز کنند و زمانی که شیشه‌ها و آینه‌های ماشین بخار می‌کند شیشه‌های جلو را تا حد کمی پایین آورده تا هوا در ماشین جریان داشته باشد و بخار شیشه‌ها از بین برود و دید کم نشود.

به گفته وی، استفاده از نور بالا به ویژه در شب‌های بارانی بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب بروز تصادفات بسیار شدید شود. همچنین سبقت گرفتن هنگام بارندگی روی سطوح لغزنده موجب منحرف‌ شدن مسیر خودرو می‌شود.

ملکی همچنین به شهروندان توصیه کرد با مشاهده عابران پیاده‌ سرعت خود را کم‌ کنید تا آب‌های جمع‌ شده در چاله‌های خیابانی را روی آنها نپاشید.

به گزارش ایرنا، در زمان بارندگی وقوع حوادث تصادف به ویژه لغزندگی موتورسیکلت‌ها و برخورد خودروها افزایش پیدا می‌کند و ضروری است که مردم در این ایام این نکات را جدی بگیرند.