ساری- ایرنا- مشاور استاندار و مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران اجرای طرح کلان تفکیک پسماند در مازندران را ضروری دانست و گفت: مسیر مدیریت درست پسماند فقط از راه الگوی موفق تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید عباس حسینی روز دوشنبه در جلسه بررسی و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا استان که به میزبانی سازمان همیاری شهرداری‌های استان برگزار شد، اظهار کرد: پیرو تأکید استاندار مازندران و تجربه های موفق سایر استان‌ها در مدیریت پسماند با تفکیک و بازیافت، همه دستگاه‌های مرتبط در شهرستان‌های استان شهرها اعم از شهرداری، سازمان مدیریت پسماند، اداره حفاظت محیط زیست و سایر نهادها باید به دنبال اجرای شیوه‌های نوین مدیریت پسماند مبنی بر بهره‌وری و مدیریت منابع باشند.

وی افزود: اگر زیرساخت و تمرکز مدیریت شهری و روستایی به تعمیق و اشاعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ مبتنی باشد، هزینه‌های مادی و معنوی مدیریت پسماند در دیگر مراحل مدیریتی به ویژه جمع‌آوری و حمل‌ونقل زباله‌ها به حداقل می‌رسد.

مشاور استاندار مازندران با بیان اینکه مدیریت مطلوب تفکیک زباله از مبدا فقط تنها در صورتی عملی می‌شود که شهروندان نیز در آن مشارکت داشته باشند، گفت: اگر می‌خواهیم در اجرای طرحی موفق باشیم باید در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی طرح‌ها و اجرای آن‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف جامعه را مشارکت دهیم.

حسینی تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردمی، یکی دیگر از کلیدهای موفقیت سیستم مدیریت پسماند، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مردمی است و در برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح حتما پیوست اطلاع‌رسانی باید دیده شود.

وی با اشاره به مشکل چندین ساله پسماند در استان‌های شمالی گفت: سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا باید این استان را کلانشهر ببیند و این طرح را به صورت واحد در شهرها و روستاهای استان با همکاری اداره کل امور شهری و شهرداری‌ها، اداره کل امور روستایی و دهیاری‌ها و سازمان مدیریت پسماند استان اجرا کند.