تبریز-ایرنا- مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این مجموعه سیاست های حمایت از جامعه هدف به خصوص ناشنوایان را به دقت دنبال می کند و ارتقای کیفیت زندگی این دسته از افراد زیر پوشش مهمترین هدف بهزیستی است، گفت: بر این اساس ۱۵ مرکز حرفه‌آموزی برای افزایش کیفیت زندگی و حفظ عزت نفس ناشنوایان در استان فعالیت می‌کند.

فرگل صحاف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مجموع جامعه ناشنوای آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی را ۱۴ هزار و ۱۸۵ نفر اعلام و اظهار کرد: کل افراد معلول تحت پوشش این مجموعه در استان ۸۵ هزار و ۶۶۰ نفر است.

به گفته وی حدود ۵۸ درصد ناشنوایان آذربایجان شرقی را آقایان و ۴۲ درصد را بانوان تشکیل می دهد.

صحاف یکی از اقدامات مهم بهزیستی برای ارتقای کیفیت زندگی افراد ناشنوا را توجه به موضوع آموزش و توانمندسازی اقتصادی آنها دانست.

وی از افزایش خدمات بهزیستی به جامعه ناشنوایان خبر داد و یادآور شد: بر همین اساس اکنون تعداد هشت مرکز روزانه توانبخشی با ۳۶۲ خدمت گیرنده در سطح استان وجود دارد که خدمات آموزشی و توانبخشی شامل گفتار درمانی و مشاوره‌های روانشناسی برای این دسته از افراد زیر پوشش ارائه می‌دهند.

صحاف با اشاره به اینکه از مجموع افراد ناشنوای آذربایجان شرقی ۳۵ درصد را افراد دارای مشکلات شنوایی شدید تشکل می دهد، ادامه داد: ۴۰ درصد این افراد دارای اختلال شنوایی در سطح متوسط، ۱۸درصد خفیف و هفت درصد نیز خیلی شدید هستند.

وی غربالگری شنوایی را یکی از مهمترین برنامه های بهزیستی در سال های گذشته برای ارتقای کیفیت زندگی این افراد برشمرد و گفت: پارسال حدود ۹۲ درصد نوزادان متولد شده در بیمارستان‌ها تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند که شامل ۴۸ هزار و ۸۵۰ نوزاد می شد.

صحاف تشخیص به موقع اختلال ناشنوایی را یکی از سریع ترین و مهمترین راهکارهای رفع این نارسائی در بین افراد جامعه دانست و گفت: طبق غربالگری های فوق بیش از یکهزار و ۷۰۰ کودک دارای اختلال شنوایی در آذربایجان شرقی تشخیص داده شدند که دلایل متعدد و مختلفی داشت.

فرگل صحاف

رشد ۱۴ درصدی مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی جلب و جذب کمک های مردمی برای رسیدگی به وضعیت افراد زیر پوشش این اقدامات مهم این مجموعه دانست و با اشاره به کمبودهای بودجه ای دولت در این رابطه، یادآور شد: بدون کمک های مردمی دست یابی به اهداف مورد نظر بهزیستی امکان پذیر نیست.

صحاف رشد ۱۴ درصدی کمک های مردمی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از جمله نتایج فعالیت های بهزیستی برای جلب مشارکت های مردمی دانست و ادامه داد: این موضوع با شدت و حساسیت خاصی پیگیری می شود.

وی از موسسات خیریه زیرنظر بهزیستی استان به عنوان بازوان این اداره کل یاد کرد که نقش اساسی در رفع مشکلات اقشار زیر پوشش این اداره کل داشته و در جلب و جذب کمک های مردمی و رفع کردن مشکلات مددجویان نقش اساسی را ایفا می کنند.

صحاف تهیه و تحویل ۵۱۳ فقره جهیزیه برای نوعروسان را از اقدامات مهم بهزیستی با مساعدت خیران در سالجاری اعلام و اضافه کرد: ۱۲۸ فقره از این جهیزیه ها به ارزش ۶۲ میلیارد ریال را خیرین، ۱۰۰ فقره به ارزش ۳۰ میلیارد ریال را سپاه و بسیج استان، ۲۰۰ فقره به ارزش ۸۵ میلیارد ریال را شرکت نفت تامین کرده اند و تامین ۸۵ فقره از این کمک ها به ارزش ۲۲ میلیارد ریال نیز از طریق اعتبارات دولتی با همکاری بنیاد خیریه سلامت انجام شده است.

وی اجرای پویش های کشوری و استانی توسط بهزیستی آذربایجان شرقی را از اهم اقدامات بهزیستی عنوان کرد و افزود: جذب بیش از ۵۵ میلیارد ریال مشارکت های مردمی در پویش های رمضانیه و مهرانه در شش ماهه نخست سال جاری از اهم اقدامات معاونت مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی است.

صحاف نگهداری تعداد سه هزار نفر از افراد دارای معلولیت، سالمند و فرزند بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز زیر نظر بهزیستی آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: نگهداری این تعداد بدون کمک های مالی خیران و افراد نیکوکار امکان پذیر نیست.

به گفته وی قیمت تمام شده نگهداری افراد فوق در مراکز بهزیستی بالغ بر چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است که نزدیک یک سوم این هزینه ها از محل یارانه دولتی و بقیه از طریق کمک های خیرین بزرگوار تامین می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی امضای تفاهم نامه همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را از اقدامات مهم برای ارتقای کیفیتی زندگی افراد زیر پوشش بیان کرد و گفت: ساخت و تحویل ۵۰ واحد مسکونی روستایی با ۳۰۰ میلیارد ریال با تعاملات انجام شده از طریق محل اعتبارات شرکت نفت از اقدامات دیگر بهزیستی با هدف تامین مسکن مددجویان زیر پوشش است.