به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، علی باقر طاهرینیا رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در پیشگفتار کتاب چنین بیان کرده است: از جمله وظایف و مأموریتهای «مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی»، ایجاد و مدیریت پایگاه اطلاعات آموزش عالی، جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها و تهیه انواع گزارشهای آماری مستمر است.
تاکنون آمار ثبتنام شدگان، دانشجویان، دانشآموختگان، آموزشگران دانشگاهی و کارکنان غیرآموزشی و آمارهای مقایسهای مربوط به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و نیز مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاههای اجرایی کشور در قالب جداول آماری در کتابهای سالیانه با عنوان «آمار آموزش عالی ایران» چاپ و به طور مستمر در اختیار ذینفعان قرار میگرفت.
با توجه به تأکید بر لزوم استمرار فعالیتها و انتشار نتایج رصد ثبتی وضعیت اشتغال دانشآموختگان، به طور سالیانه، مقرر شد سالنامه آماری وضعیت اشتغال دانشآموختگان از این پس به طور منظم تهیه و منتشر شود. گزارش حاضر پنجمین شماره از این سلسله گزارشها است که نتایج رصد وضعیت اشتغال دانشآموختگان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ را در قالب جداول، نمودارها و نقشههای توزیع جغرافیایی ارائه نموده است.
همچنین محمد عزیزی مجری طرح نیز در بخشی از مقدمه گفته است: از آنجا که موضوع اشتغال دانشآموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهههای قبل بوده و بهجرأت میتوان گفت که چالشهای کنونی بازار کار متخصصان در مطالعات یک الی دو دهه قبل مؤسسه بررسی و پیامدهای برخی روندهای شکل گرفته هشدار داده شده بود، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی ثبتی و پیمایشی رصد دانشآموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی آغاز و نتایج آن در پاییز سال ۱۳۹۶ منتشر شد. با استقبال مخاطبان، ذینفعان و نهادهای مرتبط با موضوع رصد اشتغال از الگو و نتایج رصد، انجام مستمر آن در قالب ردیابی وضعیت اشتغال دانشآموختگان از طریق سامانههای ملی کشور که یکی از زیر پروژههای «آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفهای» از مجموعه طرحهای اقتصاد مقاومتی است در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.