تهران- ایرنا- یک رسانه عرب زبان در تحلیلی به اهداف رژیم صهیونیستی از کشتار غیرنظامیان در لبنان و ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان مناطقی از لبنان اشاره کرد که آوارگان لبنانی را پناه می‌دهند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «العربی الجدید» در گزارشی با عنوان «اهداف اشغالگران از بمباران پایگاه مردمی حزب الله در لبنان» نوشت که صهیونیست ها در حملات گسترده به لبنان از ۲۳ سپتامبر (دوم مهرماه) فقط به هدف قرار دادن مراکز نظامی حزب الله اکتفا نکرده‌اند، بلکه زیرساخت‌های غیرنظامی در جنوب این کشور و منطقه بقاع را نیز هدف قرار می‌دهد. هفته اول مناطقی را هدف گرفت که پیش از این هدف قرار نگرفته بود. اسرائیل روستاها و شهرک ها واقع در مناطق نسبتا امن را نیز هدف قرار داده است.

این رسانه افزود: هدف قرار دادن مناطقی در بقاع و مناطقی دور از شمال رود لیتانی و در عمق لبنان فراتر از حمله به حزب الله و هدف قرار دادن کسانی است که آوارگان را پناه می‌دهند. بیشتر این مناطق هدف قرار گرفته، دور از مرز لبنان با فلسطین اشغالی و شهرک هایی غیرشیعی هستند، اما درهای خود را به روی آوارگان گشوده‌اند.

به نوشته این رسانه، در حملات اسرائیل به این شهرک ها شماری شهید شده‌اند که در میان آنها آوارگان هم دیده می‌شوند. همزمان با آن تماس‌هایی با ساکنان و مناطق دور از خط مقدم جنگ گرفته شده که آنها را نگران کرده و باعث شده تا بسیاری مناطق مسکونی خود را از بیم حملات اشغالگران رها کنند.

این درحالی است که ساکنان مناطق امن در مخالفت با پذیرش آوارگان به این افراد منزل اجاره نمی دهند و از کسانی که به محل زندگی آنها آمده اند، می‌خواهند که بروند.

بر اساس این گزارش، هدف از این حملات دامن زدن به درگیری های طایفه ای در لبنان و ایجاد فتنه در این کشور است، به ویژه اینکه این قبیل اقدامات زمینه ساز جنگ داخلی با توجه به اختلافات سیاسی، بحران اقتصادی و نیز آوارگی بیش از یک میلیون لبنانی از جنوب و بقاع از ۲۳ سپتامبر است.

به نوشته العربی الجدید، ارتش لبنان در راستای خنثی کردن نقشه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای خواستار حفظ وحدت ملی مردم لبنان و هشیاری درباره اهداف تل آویو برای تفرقه افکنی میان لبنانی ها شد.

این رسانه به نقل از «زیاد عبدالصمد» مدیر اجرایی شبکه سازمان‌های عربی غیردولتی توسعه اضافه کرد: اسرائیل با هدف قرار دادن غیر نظامیان مرتکب جنایات جنگی می شود. به نظر می‌رسد که تل آویو برای این کار مجوز لازم را دارد و این اقدامات بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌تواند رخ دهد، به ویژه که آمریکا همچنان حمایت مالی و تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی به عمل می آورد.

وی افزود: در سایه تجاوزهای اسرائیل، برخی مشکلات داخلی در لبنان به درگیری منجر می‌شود و در آینده گسترش می یابد. حملات به حزب الله به ویژه از زمان انفجار دستگاه های ارتباطی در ۱۷ و ۱۸ سپتامبر(۲۷ و ۲۸ شهریور) و نیز ترور رهبران و فرماندهان حزب الله که آخرین آنها ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله بود، لبنان را در خلا بزرگ قرار داده است.

به گفته عبدالصمد، «احتمال درگیری میان آوارگان و میزبان آنها وجود دارد ،برخی نگران هستند که به آوارگان منزل اجاره بدهند تا مبادا که از سوی اسرائیل هدف قرار بگیرند.»