تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل که پس از یازده ماه جنگ بی‌رحمانه در نوار غزه، خود را در چشم افکار عمومی جهان منفورتر از هر روز می‌بیند، در تصمیمی غیرعقلانی، تمامی خط قرمزها را رد کرده و اکنون نیز ایران و محور مقاومت خط قرمزی در تنبیه این رژیم نخواهند داشت.

عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ترور شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی، اظهارداشت: شهید حسن نصرالله به عنوان یک استراتژیست برجسته، طی چهار دهه حزب‌الله را به دشمن اصلی اسرائیل تبدیل کرد و در عین حال یک نقش محوری در بین گروه‌های مبارز فلسطینی یافت.

وی گفت: پیروزی‌های حزب‌الله طی سال‌های گذشته در عرصه‌های مختلف سیاسی و نظامی، در میان فلسطینیان نیز تاثیر خود را بر جای گذاشت. مردم آواره فلسطین به‌ویژه جوانان، که سال‌ها دل به روند مذاکرات صلح خاورمیانه بسته بودند، دریافتند که مشکل فلسطینیان با مذاکره با رژیم اشغالگر حل نمی‌شود و این موضوع از عوامل اصلی جوشش و زایش جریان مقاومت در لبنان بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: آمریکا در ترور شهید سیدحسن نصرالله در دو بُعد سیاسی و عملیاتی نقش آفرینی داشته است. در بُعد سیاسی، اصرار آمریکا بر لزوم انعقاد آتش‌بس ۲۱‌روزه در لبنان و تاکید مقامات کاخ سفید بر کنترل میدان جنگ با هدف تلاش برای مهار یکجانبه حزب الله و در مقابل، افزایش قدرت مانور رژیم اشغالگر قدس جهت حمله به جنوب لبنان صورت گرفت.

اکبری ادامه داد: به‌عبارت بهتر، در این فضا سازی سیاسی شاهد هم‌افزایی آشکار واشنگتن و تل‌آویو بودیم. در بُعد عملیاتی نیز بمب‌های به‌کار رفته در جنایت اخیر، همه ساخت آمریکا بوده و در جریان جنگ غزه در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته‌اند.

وی گفت: براساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، آمریکا ۶۵‌درصد از واردات تسلیحات رژیم اشغالگر قدس را در بازه سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده، این در حالی است که آمریکا سالانه حدود ۳.۸میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد و در اوایل سال‌جاری میلادی نیز بایدن ۱۴‌میلیارد دلار دیگر (علاوه بر کمک سالانه) به این رژیم اختصاص داده است. مرداد ماه امسال نیز دولت بایدن به کنگره آمریکا اطلاع داد که با فروش ۲۰میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل موافقت کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو معتقد بود که می‌تواند دیپلمات‌های آمریکایی را در جریان سفر به نیویورک برای تداوم حملات با خود همراه کند و طرح صلح ۲۱روزه آمریکایی ها را ملغی کند. با اعلام دستور حمله به لبنان توسط نخست وزیر رژیم از آمریکا نه تنها طرح آمریکایی‌ها عملیاتی نشد بلکه به زعم گاردین «برای واشنگتن، این یک تحقیر دیپلماتیک بود و نشان دهنده ناتوانی آمریکا در کنترل منطقه و متحد مشکل‌سازش اسرائیل به شمار می رود».

اکبری بیان کرد: تشدید ترور صهیونیستی علیه ملت لبنان به دلیل حمایت از ملت فلسطین و ایستادگی در برابر نسل‌کشی در غزه و خون‌هایی که این رژیم در فلسطین و لبنان می‌ریزد، مستلزم این است که ملت‌های اسلامی سکوت خود را بشکنند و در مخالفت با جانبداری و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و حمایت از ارزش‌های انسانی در کنار دو ملت فلسطین و لبنان در برابر طرح‌های رژیم صهیونیستی متجاوز، با همه ادوات در همه محافل بین‌المللی اقدام کنند.

وی در پایانخاطرنشان کرد: جنون بی‌حد و مرز سران جنایتکار رژیم صهیونیستی، حتی قوه محاسبه این رژیم را نیز از بین برده و منجر به تکرار گستاخی‌های آن در قبال ملت‌ها و دولت‌های منطقه شده است. اسرائیل که پس از یازده ماه جنگ بی‌رحمانه و در عین حال فرسایشی در نوار غزه، خود را در چشم افکار عمومی جهان شکست‌خورده و منفورتر از هر روز می‌بیند، در تصمیمی غیرعقلانی، تمامی خط قرمزها را رد کرده و اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت خط قرمزی در تنبیه این رژیم نخواهند داشت.