تهران- ایرنا- مطابق آمار منتشره مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در چهار ماه نخست امسال ۹۸ هزار و ۱۶۹ معامله خرید در سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) انجام شده که حجم معاملات را به ۲۶۸ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال رسانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در آخرین گزارش عملکرد آماری خود که مربوط به بازه زمانی چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ است، به شرح جزئیات مربوط به ثبت‌نام، خرید، مزایده، مناقصه و حجم معاملات در سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد)، تعداد نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) و گواهی امضای الکترونیکی صادر شده از سوی این مرکز پرداخته است.

بر اساس این گزارش، در چهار ماه نخست امسال تعداد ۹۳۲ دستگاه اجرایی و ۴۶ هزار و ۴۰۶ مجموعه خصوصی به سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) پیوسته‌اند.

در این بخش شاهد رشد بیش از ۱۳.۷ درصدی ثبت‌نام بخش خصوصی نسبت به مدت زمان مشابه (۴ ماه نخست ۱۴۰۲) در سامانه ستاد بوده‌ایم.

در بخش خرید نیز تعداد معاملات از ۹۸ هزار و ۱۶۹ معامله عبور کرد و حجم معاملات را به ۲۶۸ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال رساند که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۱۹ درصد افزایش داشته است.

تعداد معاملات بخش مزایده به عدد ۱۱ هزار و ۷۵۰ معامله با حجم ۲۱۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال رسیده است. در بخش مناقصه تعداد معاملات ۱۱ هزار و ۹۲۳ معامله با حجم ۲.۶۱۸.۱۷۵ میلیارد ریال است.

در چهار ماه نخست ۱۴۰۳، تعداد ۳۱ هزار و ۳۴۵ نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) به کسب‌وکارهای اینترنتی اعطا شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با رشد بیش از ۲۵ درصدی مواجه شده است.

آمار دیگری که در این گزارش به چشم می‌خورد مربوط به تعداد شکایات ثبت شده کاربران از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد است. در چهار ماه نخست۱۴۰۳، تعداد ۲ هزار و ۶۰۷ شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد ثبت شده که نسبت به مدت زمان مشابه کاهش بیش از ۱۶ درصدی داشته است.

بخش بعدی این آمار مربوط به صدور گواهی امضای الکترونیکی است. در چهار ماه نخست سال جاری، تعداد یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۸۴ گواهی امضای الکترونیکی توسط مراکز میانی صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد بیش از ۶۲ درصدی داشته است.

در این گزارش به درآمد حاصل از خدمات تجارت الکترونیکی، صدور گواهی الکترونیکی و سامانه ستاد نیز اشاره شده که در مدت چهار ماهه نخست امسال مبلغ ۴۵۳.۶ میلیارد ریال بوده است.