تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و مجری طرح پایش کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ) شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با انجام طرح پایش هوشمند کیفیت خدمات فرودگاهی، فرودگاه‌های برتر کشور معرفی شدند.

«محمدمهدی افشاری» امروز (سه شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این پایش هوشمند در ۲ بخش ساختاری کیفیت خدمات فرودگاهی و امکانات سالن‌های فرودگاه‌های در ۶ ماهه نخست سال جاری در فرودگاه‌ها انجام شده است.

وی تصریح‌کرد: برای ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهی در نیمه ابتدایی امسال، در مجموع ۲ میلیون و ۴۰۰‌هزار بازخورد مسافران فرودگاه‌های کشور توسط سامانه های هوشمند شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پایش شده است.

فشاری بیان‌داشت: بررسی بازخورد مستمر هوشمند از مسافران حاکی از ۷۰.۲ درصدی رضایتمندی مسافران از ارائه خدمات و امکانات سالن های فرودگاهی در سطح کشور بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱.۸ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه این پایش هوشمند به‌وسیله ابزارهای مکانیزه سامانه جامع پایش کیفیت خدمات فرودگاهی شامل کنسول‌های سخت‌افزاری کلیدی، لمسی، دیجیتالی، وبسایت و لینک انجام شد، گفت: در توسعه اقتصاد فرودگاهی یکی از اصلی‌ترین ارکان موفقیت در سازمان‌ها و کسب و کارها، جلب رضایت حداکثری مشتریان و مسافران است تا با استفاده از سیستم های KPI کاربردی و ارزیابی عملکردها نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود.

افشاری اظهارداشت: در همین راستا، پایش هوشمند، مداوم، لحظه‌ای و برخط وضعیت رضایتمندی مسافران در زمینه دریافت خدمات و سرویسها در فرودگاه‌های کشور به‌عنوان مولفه‌ای مهم برای سنجش کیفیت عملکرد در شرکت فرودگاه‌ها، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی یادآورشد: برای معرفی فرودگاه‌های برتر کشور این طرح با رتبه‌بندی در ۲ بخش ساختاری «کیفیت خدمات فرودگاهی» و «امکانات سالن‌های فرودگاه» منطبق با پارامترها و آخرین استانداردهای بین المللی ACI/ASQ براساس نظر مسافران فرودگاه‌های کشور انجام شد.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و مجری طرح پایش کیفیت خدمات فرودگاهی(ASQ)، فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان و مشهد در زمینه امکانات ترمینال‌ها، فرودگاه‌های تبریز، مهرآباد و بندرعباس در زمینه کیفیت پذیرش مسافر و بار، فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و یزد در زمینه چگونگی برخورد کارکنان از نظر مسافران صنعت هوانوردی کشور به عنوان فرودگاه‌های برتر معرفی شدند.

افشاری بیان‌داشت: فرودگاه‌های مشهد، تبریز و مهرآباد در زمینه آراستگی و راحتی در فرودگاه، فرودگاه‌های بندرعباس، زاهدان و مشهد در زمینه وضعیت پارکینگ و فرودگاه‌های مهرآباد، تبریز و بندرعباس در زمینه ارائه سرویس‌های اطلاع‌رسانی به عنوان فرودگاه‌های برتر شناخته شدند.

وی اظهار داشت: در این طرح فرودگاه‌های اصفهان، یزد و اهواز در زمینه نحوه دسترسی مسافران به فرودگاه، فرودگاه‌های مهرآباد، اهواز و یزد در زمینه زمان انتظار پذیرش، فرودگاه‌های تبریز، شیراز و زاهدان در زمینه کیفیت تحویل بار، فرودگاه‌های شیراز، بندرعباس و اهواز در زمینه عملکرد کانترهای صدور کارت پرواز و فرودگاه‌های اصفهان، مشهد و تبریز در زمینه خدمات نظافت سالنهای فرودگاه، جزو فرودگاههای برتر بودند.

افشاری به نتایج حاصل از پایش رضایتمندی مسافران در حوزه امکانات سالن‌های فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در ارائه مکان های خدمات شارژ تلفن همراه؛ فرودگاه‌های مهرآباد، بندرعباس و اصفهان، در تامین اینترنت وایرلس؛ فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و مهرآباد و در ارائه چرخ دستی و ویلچر؛ فرودگاه‌های شیراز، مهرآباد و زاهدان برتر معرفی شدند.

وی گفت: در بخش برنامه‌های تلویزیونی؛ فرودگاه‌های تبریز، مهرآباد و بندرعباس، در استقرار عابر بانک؛ فرودگاه‌های مهرآباد، زاهدان و اصفهان، در بخش رستوران و فست فود؛ فرودگاه‌های مشهد، اهواز و بندرعباس، در دسترسی مسافران به آب آشامیدنی؛ فرودگاه‌های اصفهان، شیراز و یزد و در تامین صندلی انتظار؛ فرودگاه‌های اصفهان، مشهد و زاهدان برتر شدند.

این مسئول اضافه‌کرد: همچنین در استقرار غرفه‌های فروشگاهی؛ فرودگاه‌های بندرعباس، یزد و تبریز، در بسته‌بندی بار؛ فرودگاه‌های تبریز، زاهدان و شیراز، در بخش محل بازی کودکان؛ فرودگاه‌های مهرآباد، شیراز و مشهد، در بخش اتاق سیگار؛ فرودگاه‌های مهرآباد، تبریز و مشهد و در بخش نمازخانه؛ فرودگاه‌های مشهد، اصفهان و مهرآباد به‌عنوان فرودگاه‌های برتر معرفی شدند.

افشاری در پایان تاکید کرد: در اجرای این طرح نظرسنجی فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، اصفهان، بندرعباس، شیراز، تبریز و مشهد به ترتیب به‌عنوان برترین فرودگاه‌های کشور به لحاظ میزان شاخص رضایتمندی مسافران در شهریور ماه سال جاری شناخته شدند.