تهران- ایرنا- چهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» در شرایطی در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد که برخی نخبگان با ارائه پیشنهادهایی درخواست خود را در دفاع از جامعه نخبگانی مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، چهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» امروز سه‌شنبه با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور و شماری از نخبگان در محل اجلاس سران آغاز به کار کرد و منتخبان نخبگان با ارائه چالش‌ها به بیان راهکارهایی در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری پرداختند.

محدثه حاجی عبدالوهاب مدیر یک شرکت دانش‌بنیان در این همایش در رفع چالش‌های فرا روی دانش‌بنیان‌ها پیشنهاد داد که بر اساس برنامه هفتم توسعه با استقرار گمرک تخصصی در پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از بوروکراسی‌های دست و پا گیر که با معطلی زیادی در گمرک همراه است، معاف شوند.

این محقق ایرانی و فعال دانش‌بنیان معتقد است کارآفرینی در ایران، فضای بکری دارد و در صورت فراهم شدن شرایط، حتما بسیاری از دانشجویان و محققان ایرانی غیر مقیم به کشور باز می‌گردند، همچنین با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها انتظار می‌رود با تدابیری چون توسعه حداکثری به توسعه خانه‌های فناوری تلاش کنند.

وی تسهیل صادرات دانش‌بنیان و ضمانت‌نامه‌های صادراتی به منظور ایجاد بازارهای مشترک با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که به تبادل تجربیات منجر می‌شود را از دیگر پیشنهادها عنوان کرد و گفت: توجه به تجارب کشورهای صاحب فناوری هم از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود.

عبدالوهاب این را هم گفت که ثبات حداکثری مدیریت‌ها و پرهیز از تغییر و تحولات شتاب‌زده با تغیرات دولت‌ها یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود و در این قبیل تحولات شتاب‌زده عمل نشود.

این فعال دانش‌بنیان به رفع محدودیت تحمیلی به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور هم اشاره کرد و در پایان از رئیس جمهور درخواست کرد تا به صورت فصلی یک جلسه با فعالان حوزه فناوری پیشرو داشته باشد و از معاونت علمی رئیس جمهور گزارش‌دهی صورت گیرد.

به جای قهر دل نخبگان را باید به دست آورد

یاسان فرمانیه جامع، دارنده مدال طلای المپیاد کشوری فیزیک و یکی از چهره‌های نخبه کشور نیز در این همایش گفت: من امروز می‌خواهم در حضور رئیس جمهور یک بیمار را معرفی کنم و آن جامعه نخبگان بیمار است که برای درمان آن هم پیشنهادهایی دارم.

وی با طرح این پرسش که آیا نخبه نباید سرش را بالا بگیرد و حامی داشته باشد، گفت: اگر بنیاد ملی نخبگان، قدرت قانونگذاری و وتوی برخی مصوبات نادرست در حوزه دانش‌بنیان و نخبگان را داشته باشد، کارها تسهیل می‌شود.

این نخبه فیزیک معتقد است: حمایت از نخبگان بارها مطرح شده اما حمایت‌ها آن‌گونه در زبان است در عمل نیست و اینکه انسان نخبه و باهوش را با زور نمی‌توان محدود کرد که این خوب نیست و به جای قهر، دل نخبگان را به دست آورید.

چهاردهمین دوره این همایش، با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» که از امروز آغاز شده است تا فردا ادامه دارد و یکی از نکات برجسته این دوره، نام‌گذاری روز نخست همایش (۱۰ مهرماه) به عنوان «روز نخبگان» است که برای اولین بار انجام شد. این روز به یاد شهید دکتر مصطفی چمران، نخبه برجسته علمی و نظامی کشور، نام‌گذاری شده است.

این همایش با هدف ارائه بستری برای تبادل نظر نخبگان، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آنها و تقویت نقش نخبگان در حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور در حال برگزاری است و از دیگر اهداف این همایش می‌توان به تجلیل از نخبگان برتر و فراهم کردن فرصت‌هایی برای شبکه‌سازی میان نخبگان و مسئولان اجرایی کشور اشاره کرد.

نخستین همایش ملی نخبگان جوان در شهریور سال ۸۶ آغاز به کار کرد و طی آن صادق واعظ‌زاده معاون وقت علم و فناوری تاکید کرد که پشتیبانی‌های بنیاد باید گزیده، کم‌شمار، مؤثر و کارآمد باشد؛ اما در نظر گرفتن جامعیت این حمایت‌ها مورد توجه کامل است، از حمایت‌های معنوی و فرهنگی تا حمایت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و حمایت‌های مادی و معیشتی مد نظر است.