تهران- ایرنا- شبکه خبری ای بی سی در مطلبی با بی‌نتیجه دانستن تلاش‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای آتش‌بس در غزه و لبنان، هشدار داد: «روزهای تاریکی در راه است».

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این شبکه خبری، مذاکرات بر سر آتش بس در غزه که تاکنون شکست خورده و تلاش و تاکیدهای بایدن برای آتش بس در لبنان نیز بی‌نتیجه مانده است.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: به نظر می‌رسد دولت بایدن پیام ها برای ایجاد فشار بر اسرائیل و اعلام آتش بس موقت در لبنان را کاهش داده است، چراکه مقامات آمریکایی دیروز دوشنبه اذعان کردند که اسرائیل قصد حمله زمینی به لبنان را دارد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «فشار نظامی در برخی مواقع می تواند دیپلماسی را ممکن سازد. درست است که فشار نظامی می‌تواند به اشتباه و پیامدهای ناخواسته منجر شود و ما اکنون در حال گفت وگو با اسرائیل درباره همه این عوامل هستیم».

به نوشته ای بی سی نیوز، این تغییر لحن وزارت امورخارجه آمریکا همزمان با اذعان مقامات دیگر دولت است که قصد اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان را «محدود» و با هدف از بین بردن زیرساخت‌های گروه شبه نظامی حزب‌الله توصیف کرده‌اند.

این رسانه تلاش‌های بی نتیجه دولت آمریکا برای آتش بس در لبنان را همزمان با اعتراف علنی وزارت امور خارجه ایالات متحده مبنی بر به بن بست رسیدن مذاکرات آتش بس در غزه دانسته است.

میلر نیز در واکنش به شکست مذاکرات آتش بس در غزه، با مقصر جلوه دادن حماس گفت: «ما نمی‌توانیم پاسخ روشنی از حماس در مورد اینکه آنها مایل به قبول چه چیز و رد کدام مورد هستند، دریافت کنیم».

برایان کاتولیس کارشناس ارشد سیاست خارجی آمریکا در امور خاورمیانه، در این خصوص به ای بی سی نیوز گفت: «تیم بایدن به طور قطع ناامید است. اما این ناامیدی از بسیاری جهات ناشی از افکار واهی و بی میلی به رویارویی با برخی واقعیت‌های خاورمیانه امروز است».

وی استدلال کرد در حالی که حزب‌الله و حماس و دولت راست‌گرای اسرائیل به سمت یک جنگ منطقه‌ای می‌روند، دولت بایدن اراده و تمرکز استراتژیک لازم را برای تغییر اساسی این وضعیت ندارد.

کاتولیس افزود: «آمریکا در یک حالت واکنشی و مدیریت بحران گرفتار شده است، زیرا تمایلی به استفاده از زور و اهرم لازم برای دستیابی به نتایج دیپلماتیکی که اعلام کرده ندارد».

وی سپس هشدار داد: «روزهای تاریکی در راه است».

جان آلترمن مدیر برنامه خاورمیانه در اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی» و از مقامات پیشین وزارت امور خارجه ایالات‌متحده نیز هشدار داد: «دولت بایدن باید نگران باشد که در صورت تداوم بن بست کنونی، نفوذ واشنگتن در خاورمیانه و فراتر از آن تضعیف می شود».

وی در عین حال افزود: «اگر دولت بایدن بتواند بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تسلط یابد، هنوز فرصت وجود دارد».

آلترمن تاکید کرد: «شروع همه جنگ‌ها بسیار آسان‌تر از پایان دادن به آنهاست، و مشخص نیست که آیا نتانیاهو، کابینه اش و یا حزب وی طرحی برای چگونگی خاتمه درگیری کنونی دارند یا خیر؟» این کارشناس در ادامه تنها راه موجود برای حل چالش کنونی را ایجاد یک ائتلاف به رهبری ایالات متحده دانست تا بدون اتلاف وقت فشار لازم را بر اسرائیل وارد کند.